Is het slecht voor je voeten en knieën km van grote hoogtes te springen?

Ik was dus een filmpje aan het kijken op YouTube. Home free door Will Suton. En in dit filmpje zie je hem diverse malen springen van wat ik hoge hoogtes vind. En andere freerunner trucks. Het gaat bij hem heel soepel, maar als ik bijvoorbeeld spring van iets hoger dan 1 meter dan voel ik dat altijd in mijn voeten. Nou heb ik hier een paar vragen over. Of het springen van zulke hoogtes slecht is voor je lichaam. En waarom ik het altijd viel in mijn voeten als ik van iets hoogste afsprong. En als dat mogelijk is hoe je dan het beste kan landen zonder pijn in je voeten te voelen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie dat ik in de titel een foutje heb gemaakt. Die km moet natuurlijk om zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sutton: https://www.youtube.com/watch?v=kwxQ9cyen64 Er is een optimum tussen niks doen en extreme belastingen.
De hele dag stil zitten is ook niet goed voor je knieën. Freerunner zou wel eens beter kunnen zijn dan sporten op een harde vloer zoals bij tennis of basketbal, maar ook veel voetballers krijgen last van de knieën.
Zou heel vaak springt ie ook weer niet van hoogte en het gaat redelijk gecontroleerd en met goeie techniek.
Aan de andere kant trainen ze ook veel en daar zal best vaak wat fout gaan.
Ritsuka
8 jaar geleden
je moet weten hoe je moet landen, maar het lijkt mij niet zo goed om het heel vaak te doen

Het beste antwoord

Het kan slecht zijn maar dat hoeft zeker niet, het is mogelijk om van hoog te springen zonder pijn. Daarvoor is de juiste techniek heel belangrijk. Een juiste techniek zorgt ervoor dat alle delen van je lichaam gelijkmatig de klap op vangen en dat dus niet alleen je voeten belast worden. Op die manier wordt de grote van de klap op 1 gewricht minder groot.
Hoe je dat doet is niet makkelijk uit te leggen in tekst, maar op youtube staan gelukkig heel veel filmpjes met tutorials over hoe je moet landen: https://www.youtube.com/results?search_query=landing+tutorial+parkour
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Perfect antwoord en perfecte verwijzing. Hopelijk bekijken veel jongeren dit... Wij deden dit zonder dit soort opleidingen en hadden relatief veel blessures daardoor. Maar zelfs op mijn 50ste levensjaar zijn deze video's nog goed omdat we, zoals hij zegt in de clip: "dit ons hele leven willen doen". Yeeee!!! +je