Bestaat er een multivitamine zonder sporen en mineralen?

Mijn vader, 90, heeft een beginvorm van dementie. Ik heb de indruk dat hij wel vitaminen nodig heeft, maar geen sporen en mineralen. Vraag is of zo'n capsule bestaat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Waar komt jouw indruk vandaan? Eigenlijk zijn dat twee vragen:
--  Waar komt jouw indruk vandaan dat hij vitaminen nodig heeft, dat die zouden helpen?
--  Waar komt jouw indruk vandaan dat hij geen sporenelementen en geen mineralen nodig heeft, dat die niet zouden helpen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als vervolg op Cryofiel:
Waarom wil je hem geen sporen en mineralen geven? Als hij het (volgens jou) niet nodig heeft, betekent toch niet dat het kwaad kan als hij ze wel inneemt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
waarom o.a. een vit B complex:
http://www.anh-usa.org/more-on-natural-substances-to-combat-alzheimers/
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik ben benieuwd wat onafhankelijke bronnen ervan zeggen. Wat een actie- en lobbygroep vindt interesseert me niet zo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch jammer. Ook daar kan waardevolle info vandaan komen. Komt jouw "niet interessant vinden" voort vanuit een vooroordeel?
Erna55
8 jaar geleden
Je bedoelt waardevolle informatie zoals deze : Groene thee geneest Altzheimer.
Pieter de Boer kreeg 3 jaar geleden te horen dat zijn dementerende vrouw Grietje hooguit nog een paar maanden te leven had.
Pieter zag dat de huidige vorm van hulp geen uitweg kon bieden en ging zijn eigen weg, op zoek naar alternatieven.
Hij schreef een complete handleiding met praktische tips bij Dementie over onder meer Alzheimer groene thee geneest. Hierin geeft advies over hoe je het beste groene thee kunt zetten.
Cryofiel
8 jaar geleden
Precies, Erna. En die domme wetenschappers die alleen maar naar tienduizenden mensen hebben gekeken, die willen dat maar niet snappen. Want zeg nou zelf: tienduizend mensen, die zijn naamloos. Dat zegt dus niets. Maar Pieter de Boer heeft het ervaren. Bij zijn eigen vrouw. Dat is dus een persoonlijke ervaring van iemand met een naam. Dat zegt toch veel, veel meer dan die tienduizend anonieme "gevallen"?
Erna55
8 jaar geleden
Toch raak ik weer in verwarring wanneer ik dit lees:
Koffie geneest Alzheimer. Vandaag in Nu.nl
Met 5 tot 14 kopjes koffie per dag kun je Alzheimer genezen. Al die groene thee, en dan 14 kopjes koffie...
Tijdens mijn "anti-Alzheimer meditatie moet ik nou steeds naar het toilet..
En ook snachts. Maar slaaptekort is ook weer niet goed .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zijn er over die groene thee ook links naar onderzoek? Koffie is trouwens een logische, cafeïne stimuleert net als nicotine de hersenen. (en zo zijn er nog een paar)
Dit is echter geen genezen maar uitstellen.
Erna55
8 jaar geleden
Cirham zegt juist dat wetenschappelijke onderzoeken niet nodig zijn want de informatie van "gewone mensen" kan waardevol zijn.
Het verhaal van Pieter de Boer en vele anderen behoeft daarom geen onderzoek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij gaat het over mijn link en daar gaat het juist over en met links naar onderzoek.
Cryofiel
8 jaar geleden
Links naar onderzoek die op een lobbysite van een aktiegroep staan - tja.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
over koffie:
http://www.nu.nl/gezondheid/2036319/koffie-geneest-alzheimer.html
Erna55 overdrijft nogal met 5 tot 14 kopjes koffie.
Er staat:
vijf kopjes koffie of veertien kopjes thee per dag. (4 koffie 4 thee kan ook) (en oud nieuws want 2009)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@C:
Alsof het onderzoek daar anders van wordt? Zolang je niet met tegenonderzoek of iets beters komt, vind ik het raar dat je zonder iets inhoudelijks te zeggen de boodschapper zwart maakt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Nou Jackd, je hebt weer eens helemaal gelijk, hoor! Echt, als iedereen naar jou zou luisteren en niet meer naar die domme eenzijdige wetenschappers, zou de volksgezondheid met sprongen vooruit gaan!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel,
de vraag was: "Komt jouw "niet interessant vinden" voort vanuit een vooroordeel"?
Het is toch jouw adagio om alles te onderzoeken voor waarheidsvinding? @Erna,
waar staat in mij tekst dat ik geen wetenschappelijke onderzoeken nodig acht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zijn van die onderzoeken in de zin van "mijn opa rookte en die is honderd geworden, dus roken is goed voor je " ;-) Dat horen we graag, maar wetenschappelijk snijdt het natuurlijk geen hout. Als je opa supplementen nodig heeft, is dat iets dat je het best met zijn behandelend arts kan bespreken. En niet op eigen houtje van alles naar binnen gooien - of niet naar binnen gooien. Mineralen hen sporenelementen hebben we, net als vitaminen, gewoon nodig. En oudere mensen halen vaak inderdaad niet meer alles uit hun voeding, simpelweg omdat ze vaak weinig eten. DAN kan een supplement eventueel nut hebben, maar het is dus aan de huisarts om dat te beoordelen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Hooguit het vooroordeel dat een actie- en lobbygroep gekleurde informatie zal geven. Het maakt daarbij niet uit of zo'n groep voor of tegen is. Je kunt vreselijk liegen zonder onwaarheden te vertellen. Dat doe je door je te beperken tot een zorgvuldig geselecteerd deel van de waarheid. Ter illustratie: geef mij een bijbel en een week de tijd. Ik zal dan met letterlijke citaten uit de bijbel bewijzen dat god niet bestaat. Klopt dat? Zegt de bijbel dat god niet bestaat? Natuurlijk niet. De truc is dat ik een uiterst beperkte deel-waarheid heb gekozen. Niemand kan zeggen dat ik lieg, en toch lieg ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen: Misschien eerst lezen voordat je ergens iets over roept; via de andere link: http://www.jneurosci.org/content/28/45/11500.abstract (en dan de volledige tekst doornemen) Dit heeft weinig met voeding te maken. De dosering uit de onderzoeken zijn bijna niet te halen, soms onmogelijk.
Dat is ook een reden om er terughoudend mee te zijn en het eventueel te melden/vragen bij een arts. Voor iemand met (beginnende) dementie en de verwachte levenskwaliteit die daarbij komt als je niks doet, zou ik het wel weten;
"simpelweg" alle middelen nemen die, met een beetje gezond verstand, met ondersteuning van goed onderzoek en zonder bijwerking op korte termijn, te nemen zijn. shortlist:
vit B complex
cafeïne (koffie en thee)
kokosvet (virgin met geur/smaak) We gaan trouwens wel ver door over een linkje enkel bedoelt om wat duiding over de vraag te geven.
Cryofiel
8 jaar geleden
Als dit door goed onderzoek wordt ondersteund, is het dus aan te bevelen de huisarts te raadplegen. Die kent dat goede onderzoek namelijk ook. En, heel belangrijk: die kent ook alle eventuele andere goede onderzoeken die NIET worden genoemd in de shortlists van lobbygroepen. Daardoor heeft de huisarts een breder beeld.

Antwoorden (1)

Voor zover ik weet bestaat het niet. De bekende merken maken het niet.
(hoewel er vast ergens iemand zoiets maakt)

Wat wel bestaat is een vit B complex met verder bijna niks.
http://www.solgar.nl/producten/vitamine-b-complex/vitamin-b-complex-50/

Verder zijn de andere vitamine los te krijgen of in combinaties zoals A + D