Ik ben Dinsdag gestopt met roken, hoelang gaat het nu duren voor ik van de nicotine verslaving af ben ?

En wanneer is een moeilijk moment een gewoonte afleren of nicotine tekort?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed om te vragen en te delen! +

Het beste antwoord

Gebruik veel vitamine C! Roken breek dit nl. af en je hersenen proberen dit weer aan te maken met afbreuk aan een ander stofje wat je tekort hebt dóór het roken wat maakt dat je weer behoefte krijgt aan roken.

Drink veel water, zo reinig jij je lichaam sneller.

Ik denk dat het niet zo lang duurt voordat nicotine uit je bloed is, een week of zo, merk je aan je slaapritme vaak.
Lustloosheid/rusteloosheid of juist hyper actief. Sommigen zweten heel erg net zo lang totdat de nicotine weg is.

Voor het grootste deel zal het psychisch zijn.

Dapper hoor om te stoppen, succes er mee!

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergeten je andere vraag te beantwoorden; Gewoonte afleren?

Je weet zelf wanneer je behoefte het grootst was, vul dit moment met iets wat je plezeirig vindt om te doen!
Zoek afleiding! En complimenteer je zelf dát je gestopt bent! Want dat is het zeker waard!

Mijn bewondering heb je in ieder geval!

Neem een glas water en de trek aan een sigaret zal afnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb je tip al een paar dagen uitgeprobeerd, en dat gaat prima! Ben nu al 9 dagen rookloos! Op mijn nu al minder wordende moeilijke momenten drink ik een slok of paar slokken water en dan gaat het echt beter! dus bedankt voor je tip!

Andere antwoorden (7)

Mijn vader had jaren later nog momenten dat hij zat te "tandakken"". Makkelijk zal het niet zijn.

Veel sterkte en succes. Het is wel goed als je probeert iets anders bij de koffie lekker te vinden. B.v. even naar buiten, of een niet-dikmakend koekje.
En ontdekken dat je nu veel meer lucht hebt en je dat goed bewust maken. Misschien langzaam opbouwend wat meer gaan wandelen of hardlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me redelijk goed en zeker van mijzelf wat betreft het stoppen met roken en idd ik heb nu al het gevoel dat ik meer en makkelijker kan ademen. Ik denk dat ik het wel vol ga houden!
Van de lichamelijke verslaving ben je in een paar weken vanaf. Maar de geestelijke verslaving duurt veel langer.
Wanneer je zenuwachtig bent of even moet wachten, de vaste tijden van het pafke etc. Ik ben er nu 2,5 jaar af en heb er geen moeite meer mee, maar zelfs nu heb ik nog wel eens die neiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je wel of niet verslaafd bent aan de nicotine verschilt van persoon tot persoon, maar zelfs in het ergste geval ben je daar lichamelijk gezien met een week of twee hooguit vanaf.

Dan begint echter pas het echte 'afkicken' van de gewoonte, die vele malen hardnekkiger is, veel langer kan duren en geen kwestie is van 'effe uit je systeem zweten'. Het duurt minimal een jaar voor je niet meer af en toe trek krijgt in een sigaret, en sommige mensen blijven ergens die behoefte hun hele leven houden en er tegen vechten. Dat is afhankelijk van ZO veel factoren (en niet alleen je motivatie of wilskracht trouwens, maar ook wat roken voor je heeft betekent, welke associaties je hebt met rook en roken, wat je vaste rookmomenten waren etc) dat daar geen goede gemiddelden voor te geven zijn.

Maar die nicotine, die stelt niet zo veel voor ; daar ben je zo van af, en als je echt bang bent voor de ontwenningsverschijnselen (die weinig meer voorstellen dan een griepje overigens) zijn er legio nicotinevervangende middelen in de handel om jezelf mee voor de gek te houden. Beter kun je proberen door die fase heen te komen nu je motivatie nog het hoogst is.

Bedenk ook dat de grote drijvende kracht achter de antirook-lobby de maker / verkoper van juist DIE produkten is ! Dat is niet echt common knowledge, maar inmiddels ook niet meer helemaal onbekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga dit helemaal zelf doen, zonder middelen die mij moeten helpen. Vandaag voelde ik me een beetje Harrie in de warrie... Miss is dat wel van het afkicken. een beetje "net beter gevoel" heb ik de hele dag al..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook mensen die alleen in het weekend roken zijn verslaafd. mensen die 1 pakje per week roken, of 3 per dag, allemaal verslaafd. En dat is allemaal even erg, je kunt niet een beetje verslaafd zijn, en al helemaal niet af en toe. De weekend rokers hebben wellicht minder last van de lichamelijke onthoudingsverschijnselen, maar dit is zeker niet gegarandeerd. De grootverbruikers hebben eerder last van ontwenningsverschijnselen, een paar uur eerder, dus wat maakt het uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, voor gelegenheidsrokers met ' vaste momenten' is het veel moeilijker af te kicken dan voor mensen die van 's morgens vroeg tot 's avonds laat de ene met de andere aansteken. Die hoeven maar één enkel ´ritueel´af te bouwen in plaats van velen.
En ook niet elke grootverbruiker is verslaafd aan nicotine en hoeft dus ook geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen te hebben.
De lichamelijke verslaving is niet zo lang, dit kan al binnen 72 uren. Dan moet je van de geestelijke verslaving en de gewoonte af komen en dat is het moeilijke gedeelte. Zelf ben ik 4 1/2 jaar geleden abrupt gestopt en vond het "gewoonte" gedeelte het moeilijkst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien scheelde het dat ik al niet meer in huis rookte, en voor de tv heb ik het dus niet echt lastig. "t is meer na het eten en bij het opstaan smorgens. Maar goed, opstaan moet ik blijven doen, en eten helaas ook. Helaas ivm de kilo's die er vast en zeker bij gaan komen.
Lichamelijk tot een dag of 10, maar de eerste paar dagen zijn het ergst... En die heb je al gehad.

Daarna komt de "geestelijke" verslaving, zeg maar de momenten dat je eigenlijk moet denken "vroeger had ik nu gerookt". Hoe lang dat duurt, hangt er vanaf. Als je zelf graag wilt stoppen, is het enkele weken, als je gestopt bent vanwege de prijs, gezeur van anderen, de dokter, een zwangerschap, etc, dan kan het wel 100 jaar duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het duurt ongeveer een jaar voordat de nicotine uit je huid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar heb je dat van?? Uit je huid? Wat bedoel je? Nicotine is gewoon water oplosbaar. Je plast het constant uit dus. Wanneer je stopt is de laatste nicotine binnen 3 dagen uit je systeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sta jij onder controle van uc doen? bier plas je ook uit, maar je lever wordt rot, je huid is ook een orgaan, dat plas je er niet uit.
Tip: joint is 6 weken lang te vinden in je uc
Na maximaal twee weken ben je van de lichamelijke nicotineverslaving af.
Terecht wordt opgemerkt dat de gewoontevorming een heel andere zaak is.
mensen hebben zich aangeleerd bij het roken van een sigaret te onspannen.
Daarom gaan ze vaak weer roken als er een stresssituatie is.
Dit heeft echter niets met nicotineverslaving te maken.
Als gewoontedier zul je als mens je gedrag met zelfdicipline onder controle moeten houden.
Situaties vermijden waarin je vroeger zou roken kan een grote hulp zijn.
Het gebruik van nicotinekauwgom is zeer onhandig.
Deze houdt de nicotine verslaving in stand en dat maakt het weer moeilijker om van sigaretten af te blijven.
Dus stoppen en situaties die je in verleiding brengen vermijden.
Dan ben je binnen twee weken klaar met de nicotineverslaving.
Daarna hoef je alleen maar tegen je (rokende) schaduw te vechten.
Dat kun je altijd winnen.
Succes.