Als je vocht in je longen hebt en op je kop gaat staan, loopt het vocht er dan uit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
ronron1212
8 jaar geleden
Zou ik niet doe dan loopt je blaas ook leeg

Antwoorden (3)

Nee.

Wanneer zich vocht in de longen ophoopt dan wordt gesproken van longoedeem. De oorzaak van longoedeem is vaak een verhoogde bloeddruk in de bloedvaten van de longen naar het hart, waardoor het vocht in de longen minder goed kan worden afgevoerd. Als het longweefsel tussen bloedvaten en longblaasjes zich met vocht vult, belemmert dat de uitwisseling van gassen. Het bloed kan minder zuurstof opnemen en minder koolzuurgas afstaan.
Longoedeem ontstaat meestal plotseling, maar het kan ook als verschijnsel van een chronisch ziekteproces optreden.

Om de vulling van de vaten in de longen te verminderen, wordt het bovenlichaam hoger gelegd terwijl de benen omlaag gebracht worden. Warme voetbaden en stuwbanden aan de armen en benen kunnen de bloedtoevoer naar de longen verminderen. Meestal worden medicijnen gegeven om de urineafvoer te verhogen.
Amadea
8 jaar geleden
Nee, je luchtkleppen houden dat tegen. Je luchtpijp is geen open buis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bedoelt het strotteklepje? Verder is de luchtpijp een open buis met alleen nog de stembanden, maar bij ontspanning staan die open, dus in theorie moet het kunnen. Net als dat iemand een pinda verslikt, deze opgehoest zou moeten kunnen worden (of Heimlich) Het lukt alleen vaak niet.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, ik bedoelde niet dat de buis verder niet open is, maar dat hij afgesloten wordt door het strottenklepje.
Met hoesten zit er meer kracht achter dan met alleen ondersteboven staan.
In sommige gevallen wel. Op dieren-EHBO heb ik geleerd een hond of kat die bijna verdronken is, ondersteboven te houden en het dier zo mogelijk tussen mijn benen heen en weer te slingeren, zodat het water uit de longen kan lopen.

Nu slinger je een mens niet zo gemakkelijk ondersteboven tussen je benen heen en weer, maar het zou in principe dus moeten kunnen.
Rieneke1