is het normaal om als man kleiner te zijn dan je vader?

kan dit best genetisch bepaalt zijn of gebeurt dit alleen als de man in zijn kinder/tiener jaren ongezond leefde.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K
Erna55
8 jaar geleden
Dit is de derde keer dat je een vraag stelt over je lengte.
Bekijk en lees de reacties van de vorige keren.
Erna55
8 jaar geleden
Ik citeer het Marleen bij je vorige vraag : Op welke ouder je van de buitenkant lijkt zegt overigens niets over erfelijkheid van niet-zichtbare eigenschappen. Je bent je eigen unieke mengelmoes van 50 % van beiden, net als je broer.
Erna55
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/mannelijk-lichaam/vraag/566789/vroege-pubers-kleiner-volwassene
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat komt voor . Ja ik ben nooit boven 1.90 gekomen zo als m'n vader . ( ruim er onder ) En heb echt genoeg te eten gehad :) en ik heb ( iets ) kleinere broers en veel grotere broers . Nee en ik liet me niet het kaas van het brood eten . En moest altijd juist opkomen voor m'n grotere oudere broers . :) en ja het blijft de vraag van de vader en de weet van de moeder van wie de kinderen zijn maar als ik in de spiegel kijk zie ik m'n vader maar dan een maatje kleiner .

Antwoorden (2)

Je kan best kleiner zijn dan je vader. Helemaal als je een kleine moeder hebt, dan wordt de kans groter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Een ongezonde levensstijl kan wel invloed hebben. Bijvoorbeeld geen vlees eten, en al jong beginnen te roken zijn van invloed op de groei.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat klopt, ook mensen die te weinig eten (in ontwikkelingsland of anorexia) zullen minder groot worden.
Ivana
8 jaar geleden
Je hoeft natuurlijk geen vlees te eten, als je maar genoeg eiwitten binnen krijgt. Bij het programma 'spoorloos' zie je vaak wat goed eten voor effect heeft op lengte. Het verschil in lengte tussen een in Nederland opgegroeid mens (geadopteerd) en de lengte van een mens die is achtergebleven in het geboorteland en daar is opgegroeid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
maar hoe komt het dan dat afrikanen redelijk lang zijn? er is zelfs een keniase stam waarin de mannen gemiddeld 2 meter worden. afrikanen staan niet bekend om hun gezonde levensstijl.
Ivana
8 jaar geleden
Omdat Afrikanen ander eten eten dan wij, hoeft het niet speciaal ongezond te zijn. Hier wat informatie over de Masai en andere Afrikaanse stammen: http://www.vakantie-in-afrika.com/afrikaanse-stammen.html
Het kan zeker dat je niet dezelfde lengte als een of beide van je ouders haalt. Genetisch gezien heb je zowel genen van je vaders kant en je moeder kant en niet iedereen binnen een familie of zelfs binnen een gezin zal dezelfde lengte krijgen. Het is niet puur genetisch, levensstijl en voeding hebben ook een invloed op de uiteindelijke lengte. Als een kind te weinig eet, dan is er te weinig om mee te groeien, maar dan heb ik het echt over te weinig eiwit, koolhydraten en vetten en dat komt op zich niet veel voor in deze maatschappij. Gezond of ongezond eten zegt ook niet alles over de groei en het is maar de vraag wat je met ongezond bedoeld. Met veel koekjes tussendoor te snoepen en verder gewoon te eten, wat ook ongezond is, zijn er geen tekorten die een groeiachterstand veroorzaken. En een mens kan perfect gezond eten in zijn of haar kinder- en pubertijd en nog anders zijn qua lengte dan andere leden van de familie.

Verder is er genetisch gezien te weinig informatie om hier echt een oorzaak aan te wijzen. Hoe groot is je moeder? Is je vader de langste van zijn gezin of zijn je ooms en tantes (als je die hebt) van vergelijkbare lengte? Als je vader bijvoorbeeld een uitzondering is qua lengte, dan kan het best dat jij die lengte niet haalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in mijn puberjaren is mijn eetlust sterk achteruit gegaan en at ik elke dag friet met frikandellen of salade, bruin brood met kaas/boter/worst en sap (vruchtensap of ice tea). in het weekend weleens gebakken ei met ontbijt en chocolade melk dronk ik ook redelijk. ik heb mezelf nooit uitgehongerd om af te vallen maar redelijk wat keren at ik net genoeg avondeten om van dat hongergevoel af te komen omdat ik het eten gewoon niet lustte.ik ben in mijn puberjaren ook van een mollig kind naar slank kind gegaan (geen ondergewicht). ook sliep ik slecht. aan roken, alcohol en drugs heb ik nooit gedaan. mijn vader is rond de 180 cm en een van de langste van zijn gezin. hij heeft een broer die heel klein is. rond de 168 cm een lange broer van ongeveer even lang, en een van gemiddelde lengte broer (paar cm kleiner). mijn moeder is rond de 160 cm en 1 van haar broers waar ik 100% op lijk is volgens mij de kleinste van de 2 broers en ik heb er nooit echt op gelet maar hij is denk ik kleiner dan mij. de grotere oom waar ik ook op lijk is of even groot of iets groter dan mij. op hem lijk ik ook veel. ik lijk ook meer op mijn moeder en qua uiterlijk dus echt op mijn moeders kant gericht. als kind was ik altijd bovengemiddeld groot maar rond mijn 14e nam de groei af. toen mijn eetlust af nam dus. ik was toen 167,5 cm en nu op mijn 19e maar 173 cm.echter was ik wel nauwelijks ziek en wel gezond. mijn vader was dan weer andersom. hij was als kind altijd de kleinste en heeft rond zijn 15e een enorme groeispurt meegemaakt en is tot zijn 22e doorgegroeid. hij was dan een laatbloeier omdat hij er op zijn 20e nog uit zag als 16. ikzelf begon vrij vroeg met de puberteit. op mijn 11e kreeg ik puistjes en op mijn 12e begon de snor al te groeien. op mijn 13e was de snor al volgroeid. ik lijk echter totaal niet op mijn vader, zelfs het postuur is niet hetzelfde. mijn broertje heeft dan weer dezelfde dezelfde groei als mijn vader. als 10 jarig kind was hij slechts 145 cm terwijl ik 152 cm was op die leeftijd. we aten beiden gezond maar toch was ik langer. nu is hij misschien wel 10 cm langer dan mij. hij is 16 en hoeft zich nauwelijks te scheren.
Ivana
8 jaar geleden
173 is toch niet klein! Het is normaal dat jongens tot 21 jaar doorgroeien. Meisjes tot gemiddeld 18 jaar. Het is normaal dat je in je puberjaren je baby-vet kwijt raakt. Maak van alles niet zo'n punt en wees tevreden met jezelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee 173 is inderdaad niet klein, ik ben overigens ook van Marokkaanse afkomst, Marokkaanse jongens worden gemiddeld 178 cm dus dat valt al helemaal mee. in tegenstelling tot de meeste jongens ben ik alleen kleiner dan mijn vader. daardoor krijg je het vermoeden dat de oorzaak bij jezelf ligt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik kijk naar wat je eet heb je mijns inziens niet te weinig gegeten om een groeiachterstand te krijgen. Neem die dagelijkse frieten, dat is misschien niet zo gezond, maar het levert wel veel energie. Je gaf al aan dat je bent afgevallen tijdens je pubertijd, dat is niet ongewoon. Als je minder eetlust had is de energie die nodig was voor het groeien is gewoon uit je reseves gekomen. Als ik lees over de lengtes aan je vaderskant en moederskant vind ik het niet vreemd dat je wat kleiner bent dan je vader. Ik zou me daar verder geen zorgen over maken. Wat dat betreft zijn genen onvoorspelbaar, de een schiet de lucht in en een ander niet, daar is niet altijd een oorzaak voor aan te wijzen. Uit mijn eigen kringen ken ik ook een gezin waarbij de middelste jongen altijd de kleinste, was, maar in zijn pubertijd had die ineens een enorme groeispurt en nu is hij de langste van dat gezin.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik denk ook dat je gelijk hebt. volgens de dokter en veel internet sites eten/slapen bijna alle pubers slecht maar groeien toch normaal door. omdat het tienerlichaam daar wel tegen kan. daarin verschilde ik dus niet ten opzichte van andere tieners. en aan de andere kant zou het ook onmogelijk zijn om groter dan mijn vader te zijn als vroege puber terwijl mijn vader laat was met het puberen. de meeste vroege pubers zijn rond mijn lengte. mijn conditie was ook rond mijn 15e enorm, ik was altijd het snelste kind en mijn conditie was het best. ik was ook nooit ziek dus mijn voeding zou dus idd geen groeiachterstand hebben veroorzaakt dankzij de dagelijkse porties bruin brood met kaas. dan kan ik nu eindelijk opgelucht ademhalen. ik vind het niet erg om wat kleiner te zijn. maar als het door eigen toedoen is dan zou dat wel vervelend zijn geweest.
Ivana
8 jaar geleden
Prima dat je jezelf dus goed wilt behandelen. Dan ga je ook hopelijk nooit roken of aan de zuip! :)