Mijn medisch dossier is spoorloos, hoe te handelen?

Hallo allen,

Na een aantal verhuizingen van woonplaats en dus ook huisarts, blijkt mijn medisch dossier spoorloos te zijn.

'Praktijk 1' heeft het dossier eind 2012 te hebben opgestuurd, maar de geadresseerde 'Praktijk 2' heeft het echter nooit ontvangen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik nu het beste handelen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hangt er een beetje van af wat je medische geschiedenis is. Zijn het simpele dingen zoals griep, gebroken been, een keer hoofdpijnklachten dan zou ik het gewoon laten.
Anders zou ik met de nieuwe huisarts overleggen welke informatie hij wil hebben en welke opgevraagd moeten worden bij een ziekenhuis of laboratorium.
Bij andere problemen moet hij toch een anamnese afnemen en dan komt het vanzelf boven water.
.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het dossier niet gedigitaliseerd is komt informatie niet 'vanzelf boven water'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De huisarts is verplicht het dossier 15 jaar te bewaren, dat klopt.
http://knmg.artsennet.nl/Diensten/KNMG-Artseninfolijn-10/Casus-Artseninfolijn/37749/Hoe-lang-moet-ik-medische-dossiers-van-overleden-patienten-bewaren.htm
Je kunt proberen door je zorgverzekeraar en/of de KNMG te bellen of deze je verder kunnen helpen.
De Praktijk 1 moet volgens mij ook nog steeds een dossier van je hebben en ze mogen het niet zomaar opsturen zonder iets te bewaren maar hierover kan ik niets op papier vinden. Hier moet de KNMG je verder kunnen helpen.
Eigenlijk is dat geen probleem. Ik heb er bij mijn verhuizing naar Duitsland nooit aan gedacht mijn medisch dossier mee te nemen, en toen ik dat opperde vond de huisarts dat niet nodig ; hij wilde me gewoon beoordelen zoals ik was, zelf eventueel diagnoses stellen, en een beknopte weergave van mijn belangrijkste ziektegeschiedenis was meer dan voldoende.

Alleen als er zeer bijzondere dingen in je dossier staan waar je ZELF niet van op de hoogte bent, zou het kwaad kunnen. Maar elke arts is in principe in staat je vanaf het begin zelf te beoordelen, en vervolgens een eigen dossier op te bouwen. Je begint dus eigenlijk gewoon met een "schone lei".

Het is wel handig als je zelf weet welke chronische aandoeningen je hebt, welke operaties je achter de rug hebt en welke medicijnen je gebruikt. En vooral of je eventueel ergens allergisch voor bent. Maar artsen zijn uitstekend in staat een patient te behandelen als ze zijn of haar voorgeschiedenis niet kennen.