Is het mogelijk om van orthodontist te veranderen?

Ik ben erg ontevreden over de orthodontist die ik nu heb omdat de arts geen rekening houdt met mijn voorkeuren.

Mijn tanden zijn van nature niet even lang, ik heb aangegeven dat ik dit zo wilde houden.. maar ik merk nu dat mijn tanden even lang worden.
Mijn tanden worden dus langzaam uit mijn tandvlees getrokken waardoor ze even lang worden terwijl ik heb aangegeven dat ik dat niet wilde. Het doel van de orthodontie is dat mijn kaken goed op elkaar komen te staan en hiervoor is het niet nodig dat mijn tanden even lang worden. Ik wil het namelijk niet te perfect hebben.

Ze zeggen dat het 'vanzelf wel goed komt' maar ze willen niet begrijpen dat ik de oorspronkelijke stand van mijn tanden wil houden.

Mijn vraag is dus: Is het mogelijk om van orthodontist te veranderen omdat ik ontevreden ben met mijn huidige orthodontist? En kost dit mij extra geld?

Note: Ik ben 17 jaar oud dus mijn beugel wordt nu nog vergoed door de verzekering.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je van orthodontist veranderen. Je koopt in feite een dienst in en als je daar niet tevreden over bent, kun je naar een ander gaan. Ik raad je aan om eerst te proberen er met je huidige orthodontist uit te komen. Maar als je wilt overstappen, dan kan dat natuurlijk.

Er zijn een paar kanttekeningen. Allereerst zijn orthodontisten perfectionisten en meestal vinden ze het niet fijn een behandeling af te ronden terwijl het gebit in hun ogen niet perfect is. Ik begrijp goed wat jij wilt en heb zelf ook het laatste deel van mijn behandeling overgeslagen omdat ik het wel prima vond zo. De orthodontist is niet verplicht een gevraagde behandeling uit te voeren, maar mag ook zonder jouw toestemming geen behandeling verrichten. Hij of zij kan dus niet zijn wil zomaar doordrijven. Maar begrijp wél dat een orthodontist mogelijk echt met pijn in het hart of tenminste gezonde tegenzin aan jouw verzoek zal voldoen.

Voor de wet ben je vanaf je 16e op het gebied van medische - dus ook tandheelkundige - behandelingen volwassen. Jij beslist dus. Je bent echter nog niet financieel volwassen. Op je 17e ga ik er vanuit dat je nog thuis woont en dat je ouders betalen voor je behandelingen, al dan niet via de verzekering. Dat betekent dat zij er óók iets over te zeggen hebben. Zij kunnen jou niet dwingen om een behandeling te ondergaan die jij niet wilt, maar ze kunnen wel besluiten dat ze behandeling bij een andere orthodontist niet willen betalen of dat ze niet willen betalen voor de behandeling zoals jij dat wilt. Niet erg waarschijnlijk, maar het is wel iets wat je met je ouders zult moeten bespreken. Bedenk dat zij wellicht al jaren extra premie betalen voor jouw beugelbehandeling.

Tot je 18e val je onder de verzekering van je ouders. Veel ouders sluiten een aanvullende verzekering af die orthodontie dekt, meestal is dat tot 18 jaar of tot 22 jaar een bepaald percentage of een bepaald maximumbedrag per verzekerde. Als het gaat om een naturapolis, wordt alleen de zorg vergoed bij gecontracteerde zorgverleners. Een andere orthodontist moet dan een contract hebben met je zorgverzekeraar om voor vergoeding in aanmerking te komen - behalve bij een (duurdere) restitutiepolis.

Je hebt kans dat een nieuwe orthodontist eigen onderzoek wil verrichten (foto's e.d.) en misschien andere voorkeuren heeft zodat er extra kosten komen en de behandeling mogelijk wat langer duurt. Op de hele behandeling is dat misschien niet zo veel, maar houd daar wel rekening mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou niet weten waarom je niet van orthodontist zou kunnen veranderen. Je kan ook van huisarts, fysiotherapeut en tandarts veranderen als je niet tevreden bent.
Dus: ja hoor, geen probleem.

Je kunt het doen door een andere orthodontist in je omgeving te vinden en hen te bellen/mailen/langs te gaan en aan te geven dat je je wilt laten overschrijven.