Werkt de chemische muggenlamp echt pas na 30 minuten?

Op de verpakking staat dat hij na 30 min in werking treed maar ik ruik hem al na een aantal minuten vrij sterk. Heeft iemand anders er misschien ook ervaring mee? En nog tips hoe te gebruiken? (Dus beter maar een uurtje zonder geopende raam aan laten staan en daarna gaan slapen of misschien beter heel de nacht maar wel met open raam?). Omdat het product wel giftig is....
De kamer kleinste kamer waar hij instaat is 12 m2.

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik heb overigens mn chemische muggenlamp inmiddels een uur aanstaan (dus hij werkt wellicht nu een half uur?) maar de mug in kwestie waar ik vannacht last van had is nog altijd niet dood.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het zal een half uur duren voor de stof door het hele vertrek is verspreid. Dus ook al ruik je direct wat, de stof zal pas na een half uur overal effectief zijn.
Om direct naar buiten vervliegen te voorkomen, kun je het vertrek beter een half uur dicht houden en daarna weer ventileren.

Dat de mug na een uur nog niet dood is, kan hieraan liggen:
- de mug is nog niet dood, maar is wel onschadelijk gemaakt. Te checken door er even met je hand langs te wapperen. Of anders voor de zekerheid alsnog doodmeppen.
- het gaat inmiddels om een nieuwe mug.
- de stekker werkt niet zo goed.

Toegevoegd na 1 uur:
Over het algemeen werkt dit soort muggenstekkers wel, maar de werkzame stoffen kunnen gevaarlijk zijn voor de luchtwegen, huid en ogen van zuigelingen of gevoelige mensen.
Goed ventileren is dus noodzaak, maar hierdoor kan de stof ook weer snel verdwijnen...
SimonV