Is een slaapmasker voldoende om het lichaam te laten denken dat het nacht is?

Stel je moet gaan slapen in een ruimte die niet al te donker is, helpt een slaapmasker dan om het lichaam te laten denken dat het donker is. Klopt het dus dat alleen het licht wat in je ogen komt van invloed is op je melatonine aanmaak, bioritme etc. of ook licht wat op je hele lichaam schijnt. Ik hoop dat het een beetje helder is wat ik met deze vraag bedoel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je deze vraag stelt voor jezelf, dan kun je uitproberen of je beter slaapt met masker.
Bij veel mensen die in de nacht werken is een slaapmasker voldoende om in te kunnen slapen bij daglicht

Antwoorden (1)

Ook ander licht heeft invloed, maar in mindere mate. Er zijn onderzoeken gedaan waarbij mensen in een geheel donkere ruimte reageerden op licht dat - zonder dat zij dit konden zien - gericht werd op hun knieholte(!) waarbij dit licht hun dag/nachtritme duidelijk beïnvloedde.

Echter, als je het hebt over slapen, dan kan het heel goed zijn dat jouw lichaam of mijn lichaam voldoende reageert op alleen een slaapmasker om uiteindelijk te gaan slapen. Zeker als je wél gedurende de nacht wilt slapen. Het kan ook afhankelijk zijn van de mate waarin jij gewend bent om te slapen in een donkere omgeving: slaap je thuis altijd in het pikkedonker, dan zal je lichaam waarschijnlijk grotere moeite hebben met slapen in een minder donkere omgeving dan wanneer je normaal gesproken een licht gordijntje hebt en er vrij veel licht binnenkomt in je slaapkamer.

Wel of niet in slaap kunnen komen is afhankelijk van veel meer factoren dan alleen de melatonineaanmaak. Een misschien wat lagere aanmaak van melatonine door het slapen in een lichtere ruimte zal een 'gezonde slaper' niet eens merken als hij/zij 's avonds moe genoeg is - om maar een voorbeeld te noemen.