kan elk ding een verslaving zijn?

We weten allemaal inmiddels wel dat roken, alcohol, bepaalde medicijnen etc verslavend kunnen zijn. Maar is het ook met elk ding wat je vanuit gewoonte doet?
Zoals bepaalde handelingen die je doet voor het slapen gaan, anders kan je niet slapen.
Of zelfs bepaalde personen, als je daar een tijdje niet van hoort dat je er gek van word en je wilt en moet en zal persé willen weten wat diegene doet, hoe het ermee gaat, waar ze naartoe gaan etc.
(Het laatste maak ik namelijk een beetje mee)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Je moet het verschil maken tussen een lichamelijke en een geestelijke verslaving.

Bij een lichamelijke verslaving gebeurd er direct daadwerkelijk iets met het lichaam. Voorbeelden zijn natuurlijk roken, alcohol, drugs, etc.

Geestelijke verslavingen kunnen heel erg uiteenlopen en deze doen vaak indirect iets met het lichaam. Het pakt niet direct receptoren in het brein aan (zoals heroine bijv doet), maar doordat je jezelf dingen oplegt, kan je wel fysieke reacties krijgen (zoals zweten, zenuwachtig, trillen, etc). De oorspong is anders, maar de "afkickverschijnselen" lijken heel sterk op de lichamelijke verslavingen. Sterker nog, je hebt een behoorlijke zaak als je stelt dat de afkickverschijnselen dezelfde uitwerking hebben, maar een compleet andere oorzaak.

En daar ligt ook eigenlijk je antwoord. Je kan dus in principe overal aan verslaafd zijn, ook aan handelingen of bepaalde emotionele banden. Alleen noem je het geen verslaving, maar heeft het andere termen. Een voorbeeld hiervan is OCD (Obsessive Compulsive Disorder). Mensen moeten bepaalde handelingen doen voordat je (bijv) het huis uit gaan, of een ritueel voordat ze gaan slapen. Doen ze dit niet, kunnen ze niet weg of krijgen ze paniekaanvallen of wat dan ook.

Voor een lichamelijke verslaving moet je fysiek afkicken icm psychische hulp (ook lichamelijke verslavingen geven een geestelijke verslaving, maar de meeste mensen hebben een lichamelijke verslaving omdat ze ook geestelijke problemen hebben).
Met geestelijke verslavingen kan je het fysiek afkicken "overslaan", maar heb je wel zeker psysiche hulp nodig.

Echter ben ik geen professional. Ik kan dus vanuit hier niet inschatten of je wel of niet een verslaving hebt en of je wel of niet psychische hulp nodig hebt. Daarvoor kan je naar de huisarts gaan om dit te bespreken en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Thecis
8 jaar geleden
Sommige mensen hebben gewoonten die ze zelf als een verslaving ervaren. Ze hebben geen rust voordat ze een bepaald ritueel uitgevoerd hebben . Dit valt onder OCD.
De definitie is : De obsessieve-compulsieve stoornis (OCS, ook: OCD), ook vaak obsessief-compulsieve stoornis genoemd, is een psychische aandoening die in het DSM-IV is gecategoriseerd als angststoornis. De oude naam van de aandoening is dwangneurose. OCS komt in verschillende vormen voor, maar het meest voorkomende kenmerk is een obsessieve drang om bepaalde handelingen uit te voeren, die rituelen worden genoemd. De OCS-patiënt voert deze handelingen (compulsies) uit als reactie op dwangmatige gedachten (obsessies).

Wat jij beschrijft kan ik niet als een verslaving noemen. Het lijkt meer op een obsessie.
Een obsessie is dwangmatig denken, een geestestoestand waarin een persoon bezeten is van een specifiek idee. Een persoon die ergens door geobsedeerd is, kan de gedachten niet uit zijn hoofd zetten, hoewel hij of zij dit meestal wel wil. Het dwangmatig denken leidt vaak tot dwanghandelingen, ook wel compulsies genoemd.
Dit behoeft niet altijd pathologisch te zijn. Een obsessie die bij de gezonde mens optreedt is meestal geen blijvende psychische gestoordheid. Is de obsessie wel blijvend, dan spreekt men van een dwangvoorstelling.
Een bekende obsessie is stalken. Stalkers zijn geobsedeerd door een bepaald persoon en doen er alles aan om bij deze persoon in de buurt te komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je bent jezelf al bewust dat je niet " gezond" bezig bent met je gedachten.
Wanneer het je niet lukt om afstand te nemen en de ander te " laten" , dan doe je er goed aan om contact met een hulpverlener te zoeken.
Erna55