Kan het kwaad als je je drinken deelt met een ander als je het fodmapdieet volgt?

Ik doe het fodmapdieet, omdat ik tegen veel producten niet kan.
Als mijn vriendin een flesje water heeft en ze heeft daarvoor ui gegeten.(waar ik dus niet tegen kan) en vervolgens drink ik uit hetzelfde flesje. Krijg ik op die manier dan ook ui binnen doordat er toch wel altijd wat van je eigen speeksel in komt of werkt dat niet zo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Je bent nu 21 jaar en sinds een aantal maanden volg je het foodmapdieet .
Hiervoor heb je ook ui gegeten. Nu blijkt dat je darmklachten krijgt van o.a. ui.
Het gaat over hoeveelheden:
De hoeveelheid ui die je eerst at, (en je klachten veroorzaakte ) , is miljoenen malen meer geweest dan het kleine beetje ui dat mogelijk via het speeksel op je flesje terecht is gekomen. Ook kun je je vriendin gewoon blijven zoenen, als je dat wilt. Om dezelfde redenen. Wat je eerst at is miljoenen maal meer dan je nu met zoenen binnen zou krijgen.

Het beste antwoord

Aangezien een overgevoeligheid voor fodmaps geen allergie is maar een intolerantie, zul je kleine hoeveelheden in het algemeen wel verdragen. Het kan dus -waarschijnlijk- geen kwaad. Het is een kwestie van uitproberen.
tinus1969
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, normaal helemaal niet.

Speeksel werkt in hoofdzaak als een catalysator, even verwijzen naar een ander vraagforum op https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/26204/Wat-is-het-verschil-tussen-een-enzym-en-een-katalysator en neemt dus niet ZELF deel aan het proces.

Concreet betekent dit dat als je een glas met meel hebt, en je laat het staan dat er niets gebeurt, helemaal niets. Als je er in spuugt, dan start het omzettingsproces (meestal een woord dat eindigt op _ase als amylase) waarbij het zetmeel omgezet wordt, maar het op het einde komt het speeksel weer beschikbaar en komt het niet in de omgezette eiwitten meer voor.

Voor wie dit leest: dat is de hoofdreden waarom je ook niet uit een karton melk mag drinken: je start het proces dat ook kan leiden tot het slecht worden van de melk, al heb je daar nog altijd de warme temperaturen nodig (eieren bijvoorbeeld mogen gerust warmer bewaard worden buiten de frigo, maar veel temperatuurwisselingen kunnen zeer schadelijk tot zelfs vergiftigend uitdraaien en dat moet je dus vooral mijden bij eierenbewaring).

Het speeksel van haar mond en van jouw mond is dan ook niet zo heel verschillend, en het zou betekenen dat je ook niet zou mogen tongzoenen met iemand die bijvoorbeeld veel melk drinkt of noten eet als jij een melkintolerantie (of erger allergie, wat we allemaal overigens hadden zo'n ruime 2000 jaren geleden) of notenallergie zou hebben.

Meer nog, het klinkt nogal vies, maar eigenlijk is speeksel van anderen helemaal niet zo slecht voor onze gezondheid.

Zo is slangenvergif bijv. drinken met het speeksel verrassend genoeg minder dodelijk (als je geen open wonden in je mond hebt) dan dat het na bijten rechtstreeks in je bloed terecht komt en ook dat lijkt soms een beetje vreemd voor wie niet thuis is in ons stofwisselingssysteem en metabolisme.

Nee, drink gerust van het glas van je vriendin, meer nog: ik zou het opzettelijk eens uittesten.

Zelf heb ik dit bijvoorbeeld moeten uittesten met aspartaam (Ice Tea light gaf mij enorme buikkrampen een tiental jaren geleden en zo ontdekte ik dat), en ben ik dat op dit moment ook aan het uittesten met stevia zoetigheden (ik lust geen Sprite meer, terwijl dat een van mijn favoriete drankjes was, in de nieuwe Fanta zit er veel minder, maar zondag ontdekte ik voor het eerst dat mijn lichaam al 50 jaren gewone geraffineerde witte suikers in grote hoeveelheden gewoon is, en dus met zo'n grote veranderingen miserie heeft).