hoe kun je rustig blijven tijdens een gesprek?

Wat als je een gesprek hebt na een conflict. Hoe blijf je dan rustig en/of niet boos?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Je kunt alleen rustig blijven wanneer je niet de behoefte hebt om de ander nog eens " de oren te wassen" .

Wanneer je insteek voor het gesprek is om te horen waarom de ander zich zo gedragen heeft, en ook om uit te leggen waarom je dat gekwetst heeft, dan kun je rustig luisteren. Daarna pas je eigen verhaal doen.
Allebei de partijen kunnen zich aan de volgende punten houden:
- wat is er gebeurd?
- waarom vond je het gedrag van de ander vervelend ?
- hoe wil je het anders.
Luister ieder goed naar het verhaal van de ander.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus.
En communiceer altijd vanuit de ik-boodschap: "ik vind het vervelend dat...", "ik heb de indruk dat...", "naar mijn mening...", et cetera.
Dat is voor je gesprekspartner(s) prettig, maar creëert ook in je eigen hoofd meer rust.
Houd het dus bij jezelf, poneer je mening(en) niet als feit, laat de ander uitspreken en respecteer dat je gesprekspartner(s) ook een mening hebben, ongeacht of dit in jouw ogen de realiteit vertegenwoordigd.
criseyde
8 jaar geleden
Misschien ook een goed idee om voor jezelf - voordat je het gesprek ingaat - wat punten op papier te zetten. Ik merk dat ik zelf dichtsla en als ik wat op papier heb staan, en er dus al over nagedacht heb, dat dit minder snel gebeurt.
Zorg dat je het doel (het conflict oplossen) goed voor ogen hebt. Zorg ervoor dat je alles bij jezelf houd. Dus "ik ben van mening.." ect.
Je bent boos om een reden, van te voren even vaststellen wat die reden is/was. Voelde je je niet gehoord, werd je beledigd, verdrietig, kwamen dingen op jou over als oneerlijk, ect.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op het moment dat je gestrest raakt, boos wordt, of last hebt van een andere emotie die je gesprek kan belemmeren, haal dan diep adem. Door je ademhaling onder controle te houden en dus rustig door te ademen blijf / word je zelf ook rustig. Als je erg boos wordt, komt je adem heel hoog te zitten. Adem diep in, echt tot in je buik, en dan rustig uit.