Kan spastisch colon pijn veroorzaken in onderbuik ?

Sedert weken voor en na plassen en stoelgang veel pijn links en rechts in onderbuik. Neem nu spasmomen, wat niet veel helpt, en af en toe dafalgan, hetgeen iets meer pijnstillend is. Bij het drinken van wijn gaat de pijn bijna volledig weg. Iemand hier ervaring mee ? zou misschien ook diverticulitis kunnen zijn ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Spastisch colon kan weldegelijk pijn veroorzaken in je onderbuik. Je colon loopt van rechtsonder (bij je blinde darm), naar boven (naar je lever) naar links (je milt) en dan naar beneden, waar het een bocht maakt tot het midden en dan naar beneden richting anus gaat. Je colon kan over deze hele lengte spasmen geven.
Omdat spasmen in de spiervezels zitten, en spierspanning verandert bij inname van alcohol, kan het best zo zijn dat je darmen reageren op de wijn. Al is de hoeveelheid alcohol gering (afhankelijk van aantal glazen).
Een andere verklaring is dat je buikpijn afkomstig is van stress, en dat je door de alcohol zelf wat minder gestresst wordt, en hiermee ook je pijn afneemt.

Op je vraag of het ook diverticulitis kan zijn: dat kan ik van hieruit niet beoordelen, net zoals PDS, of een voedselallergie, urologische problemen of (bij een vrouw) gyneacologische problemen. Pijn in onderbuik kan verschillende oorzaken hebben, om dit echt uit te zoeken zul je naar je huisarts moeten en vragen hier onderzoek naar te (laten) doen.