Wijzen deze symptomen op suikerziekte/diabetes?

-Ik drink veel, maar ook al heb ik net een fles water op, mijn dorst stopt niet.
-Ik heb de hele dag door trek en zit nooit vol. Ik zorg daarbij wel dat ik niet te veel eet.
-Mijn trek is in bijna alle gevallen zoet. Ik eet bijvoorbeeld alleen boterhammen met zoet beleg, terwijl ik vroeger juist een voorkeur had voor hartig.
-Mijn handen en voeten zijn altijd ijskoud en paars. Vroeger waren deze juist altijd enorm warm. Ook heb ik het bijna altijd koud. Dit was vroeger ook tegenovergesteld.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zijn in ieder geval symptomen om mee naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vele drinken is inderdaad een mogelijke indicator van suikerziekte. Zeker even langs de dokter.
capthavoc
8 jaar geleden
bij sommige apotheken kan je een test doen ?
http://www.gezondheidsnet.nl/diabetes/gratis-diabetes-testen-bij-apotheek
Erna55
8 jaar geleden
Deze klachten passen in het rijtje van symptomen voor diabetes. Ga naar de huisarts.
Ritsuka
8 jaar geleden
naar de huisarts hiermee. 'ik heb de hele dag trek' 'ik zorg dat ik niet te veel eet' misschien eet je wel veel te weinig. Dat kan ook verklaren waarom je graag zoet wilt eten (snelle energie) en het koud hebt (je lichaam kan zich niet opwarmen) Maar ga sowieso naar de huisarts om dit uit te sluiten, niet zelf conclusies halen uit wat zoekwerk op internet.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Het zouden verschillende dingen kunnen zijn, en diabetes is er wel één van. Gewoon langs de dokter gaan om jezelf goed te laten checken, kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Drink niet te veel water. Dat kan gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kwestie van intypen internet: symptomen diabetes en taadaa een hele lijst. Onnodige vraag dus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kruidenvrouwtj als je 6 liter drinkt ja.
'veel' is subjectief in mijn ogen. Wat is veel? Is dit veranderd, zo ja wanneer? Wanneer ervaar je die dorst? Hoeveel plas je? Moet je nachtelijk opstaan om te plassen? Ik zou met je klachten naar de huisarts gaan, en even bloed laten prikken om je suikerspiegel te bepalen, daaruit kan dan bekeken worden of er een indicatie is voor suikerziekte. Dat kunnen wij hier moeilijk op basis van symptomen verklaren.

Het beste antwoord

Op de site van het Diabetesfonds kan je een lijst vinden met symptomen voor diabetes type 1 en 2. Ik denk dat je het beste zelf kan bekijken of je deze symptomen herkent. De huisarts kan je vervolgens meer vertellen over de mogelijke oorzaak van jouw klachten.

Op www.diabetesfonds.nl wordt o.a. het volgende beschreven:

Hoe herken je diabetes type 2? Aanwijzingen kunnen zijn:

vaak dorst en veel plassen
veel moe zijn
last van ogen, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien
slecht genezende wondjes
kortademigheid of pijn in de benen bij het lopen
infecties die vaak terugkomen, zoals blaasontsteking

Bij diabetes type 1 zijn mogelijke klachten:

veel dorst en veel plassen
afvallen zonder dat daar een reden voor is
ziek en beroerd voelen
veel honger hebben, of juist helemaal niet
wazig zien
misselijk zijn of overgeven
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het enige symptoom dat op diabetes wijst is dorst. Die voortdurende trek wijst daar juist niet op. Ik ben geen arts, let wel (!) maar diabetes heb je volgens mij niet. Ik zou eens naar de huisarts gaan, die kan in een paar seconden vertellen of je diabetes hebt of niet, en hopelijk ook wat je wel mankeert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je diabetes of suikerziekte hebt dan zie je soms ook slecht en je mag heel weinig eten van dingen met suiker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Slecht zien is een bijverschijnsel van langdurig en niet goed behandelde diabetes, maar geen symptoom dat artsen kunnen gebruiken om de diagnose diabetes te stellen.
Ritsuka
8 jaar geleden
'Weinig eten van dingen met suiker'. Zo werkt het niet, je hebt sowieso verschil tussen diabetes type 1 en type 2