Is eelt weghalen noodzakelijk? (Zie omschrijving)

Ik doe aan klassiek ballet. Hierdoor ontstaat ee vrij snel eelt, vooral bij de tenen. Nu zei m'n lerares dat het heel slecht is om dat weg te halen (als je er geen last van hebt), maar op internet en een andere vraag hier zag ik dat iedereen zei dat je dat om de week moet doen.. Wat is waar, en waarom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
Gewoon een beetje bijhouden. Je hebt het nodig voor bescherming, maar als het te dik word kan het afscheuren.

Het beste antwoord

Eelt weghalen is eigenlijk nooit echt nodig, in jouw geval lijkt het me zelfs onverstandig.
Veel mensen vinden eelt lelijk, soms is de eelt hinderlijk en in zeldzame gevallen kan de eelt medische klachten geven. Dit zijn voor mensen redenen om het eelt te verwijderen; eigenlijk alleen in het laatste geval is dat echt nodig.

Eelt is gewone huid, die dikker is geworden. Dit dikker worden van de huid is een manier om de huid te beschermen tegen beschadigingen. De eelt die op je voeten ontstaat is dus een beschermingsreactie. Door het ballet hebben de tenen meer bescherming nodig dan bij andere mensen. Door de eelt weg te halen verwijder je de beschermingsmaatregelen waardoor wondjes, blaren er op die plek makkelijk ontstaan. Daarbij beschermt de huid ook de structuren onder de huid; in de voeten zijn dat met name de botten en pezen. Door een mindere bescherming loopt je dus ook een groter risico op botbreuken en blessures aan de pezen (en overige banden) in de voeten.
Mij lijkt dat een hoge prijs voor een cosmetisch probleem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank! Heel duidelijk :)

Andere antwoorden (1)

Bij jou is dit eelt functioneel en moet je het laten zitten als je er geen last van hebt.
Net zoals een gitaarspeler eelt op zijn vingers heeft door het indrukken van de snaren. Dat haalt hij ook niet weg.
Ivana