Kun je als mens zomaar uit het niets in slaap vallen?

Ik slaap ongeveer zes a zeven uur per nacht. Ik word meestal uit mezelf wakker. Recent zei iemand tegen me dat als je maar zes uur per nacht slaapt de kans heel groot is dat je eens uit het niets in slaap valt. Bv tijdens het wandelen, in de auto, etc. Ik vraag me de waarheid hierover af.
Dus kortom, hoe snel val je in slaap uit het niets.
Spreekt voor zich dat als je nachten niet slaapt, maar in mijn geval bv en in zijn algemeen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je uitgerust wakker wordt en niet omdat het verkeer opgang komt, stress, de wekker enz. dan hoef je daar echt niet van wakker te liggen :-).
Als je echt vermoeid bent dan kun inderdaad onverwachts in slaap vallen te beginnen met wat ze microslaap noemen enkele tellen tot een minuten. Dit is berucht in het verkeer vermoedt wordt dat dit vaak een oorzaak is van ongelukken bij beroepschauffeurs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees ook eens http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slaap_(rust)
Ritsuka
9 jaar geleden
zolang je maar uitgerust bent ja, hoeveel uur slaap je nodig hebt verschilt per persoon
Ritsuka
9 jaar geleden
gemiddeld heb je 7-9 uur nodig

Antwoorden (3)

Mensen met narcolepsie hebben soms ineens onbedwingbare slaapaanvallen. Het kan dus weldegelijk, maar dit is meer uitzondering dan regel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ineens uit het niets in slaap vallen gebeurt alleen mensen die lijden aan narcolepsie, en dan nog in een ernstige vorm. In alle andere gevallen is het uitgesloten dat je van het ene op het andere moment zo maar in slaap valt. Wel kan iedereen overvallen worden door vermoeidheid en als gevolg daarvan in slaap vallen, maar dat gebeurt dan niet van het ene op het andere moment.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus.
Misschien goed om te vermelden dat je slaappatroon geen narcolepsie kan veroorzaken. De vraagsteller zal dus geen narcolepsie krijgen als gevolg van zes uur slaap per nacht.
Mensen die oververmoeid zijn, kunnen idd op 'uit het niets' in slaap vallen, dus ook terwijl ze bezig zijn met routinematig werk (lezen, autorijden). Daardoor zijn idd ook heel wat ongelukken gebeurd.

Maar dat komt niet door kort slapen; het komt door oververmoeid (niet uitgerust) zijn. Sommige mensen zijn na 6 uur slaap uitgerust; andere pas na 9 uur.
tinus1969