Waarom komt een specialist nooit alleen bij je ziekenhuisbed?

Een tijdje geleden heb ik bijna drie weken in het ziekenhuis gelegen voor longproblemen.
Het viel me op dat als de longarts op bezoek kwam dat de halve staf mee kwam terwijl alleen de longarts het woord deed.
Daarom mijn vraag: waarom komt een specialist bij je bed met zoveel ander personeel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Vaak komen er artsen in opleiding mee met de rondes die de specialisten doen.
Ook is het zo dat de staf die mee komt met de specialist dan direct hoort wat de specialist te zeggen heeft en kan als dit nodig is direct actie ondernemen.
Anders moet de arts weer apart met het staf praten en dat kost vaak meer tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat hij niet de enige is die daarna verder gaat met de behandeling en er dus mensen bij moeten zijn die het daarna kunnen overnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er ook altijd iemand mee gaat die mee kijkt , een jonger persoon o.i.d en ik denk dat het anders over komt dan dat die persoon in ze 1tje staat zodat je het gevoel krijgt van er zijn er meerdere ze hebben overlegd alsof we dan het indruk krijgen dat er meerdere kennis bronnen bij staan.

Teminste dat denk ik :P

Toegevoegd na 38 seconden:
het = de ik wou het idee typen :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk of je wel of niet in een universitair of opleidingsziekenhuis ligt.
Inderdaad komen bij kleine ziekenhuizen wel degelijk specialisten bij je bed langs (heb ik recentelijk nog meegemaakt)
In opleidingsziekenhuizen wordt kennisoverdracht als een belangrijk gebeuren gezien en wil men coassistenten en artsen in opleiding zoveel mogelijk laten meeprofiteren van de professionaliteit van de specialist tov de ziekte-
situatie van de patient.
Er wordt dan echter niet altijd rekening gehouden met de privacy van de patient en dat is nog een verbeterpunt.
Van de andere kant is het belangrijk dat artsen in opleiding zoveel mogelijk kennis en ervaring opdoen, voordat je als patient aan hun overgeleverd bent.
Mijn jongste zoon is ook arts inn opleiding en dan hebben we het wel eens over dit soort zaken, hij bespreekt zijn persoonlijke ervaringen dan graag met me (patient blijft anonym) en poogt dan mijn ervaring met mensen te implementeren in zijn houding naar de patienten toe.
Van de andere kant krijg ik -naast mijn eigen ervaring en inzicht kijk op het hedendaags functioneren van jonge medici, waarbij vooral opvalt dat er sterker dan vroeger gewerkt wordt aan het patient -artscontact, zodat de arts
meer naast een patient staat dan de vroegere patriarchale houding van arts naar patient.
Bij de patient ligt dan nu ook meer verantwoording,
hij/zij wordt actief betrokken in beslissingen die vroeger veel meer door artsen zelf genomen worden.
Voor niet mondige patienten is dat moeilijker en dus is het dan beter samen met een vertrouwenspersoon met de arts te overleggen.
Overigens kun je ALTIJD weigeren dat een hele meute jonge mensen je "in de kont komen kijken"
Het is jouw lichaam, je ziektetoestand is JOUW privacy.
Het is maar dat je dat weet en van je recht gebruik maakt.