Als je een dyslexieverklaring hebt, heb je de volgende 'rechten'

* spellingfouten niet te allen tijde aan te rekenen of minder zwaar te rekenen
* beleidsbeslissingen omtrent het niet beoordelen van spellingfouten
* aanleveren van teksten met een groter lettertype
* onvoldoende gemaakte proefwerken mondeling herkansen
* onvoldoende gemaakte proefwerken doorspreken en gerichte adviezen geven zodat de leerling er van
kan leren
* mondeling afleggen van proefwerken en tentamens
* gebruik maken van de Studie- en Vakbibliotheek (www.svb.nl) in Amsterdam voor ingesproken of digitale
romans en studieboeken
* gebruik van een computer voor opdrachten en proefwerken (incl. gebruik van spellingcontrole)
* gebruik van laptop met leespen en spraakherkenningsoftware in de klas en voor huiswerk
* gebruik van dictafoon/cassetterecorder in de klas
* gebruik maken van een cassetterecorder met koptelefoon bij luistertoetsen, waarbij de leerling de gelegenheid
heeft de vragen in zijn eigen tempo te maken
* vrijstelling voor Frans of Duits, zoals beschreven in art. 11.e en 11.f van het Inrichtingsbesluit en in
de vrijgekomen uren extra remedial teaching of extra uren Nederlands en Engels (alleen op het vmbo,
niet mogelijk op havo en vwo)
* afstudeersteun in de vorm van een jaar extra studiefinanciering in het kader van art. 7.51 van de Wet
op het Hoger en Wetenschappelijk Onderwijs (alleen hbo- en wo-studenten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zoveel mensen die onterecht beweren dat zij dyslexie hebben.. Nu begrijp ik het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officiëel dyslexie heb je pas na uitgebreid onderzoek. Dan krijg je een rapport en wordt het bij je huisarts bijgeschreven. Mijn broer heeft dat. Daarna moet je al die dingen nog schriftelijk (laten) aanvragen en dat wordt beoordeeld door o.a. je ziektenkostenverzekering en dienst uitvoering onderwijs(voorheen IBG). Het is dus niet zo dat je er zo maar voor in aanmerking komt. De dyslexie moet dermate ernsitg zijn dat je zonder die hulpmiddelen niet (goed) kan functioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat bovenaan mijn antwoord toch ook dat je een dyslexieverklaring moet hebben!
En inderdaad die krijg je niet zomaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stom! Ik las over je eerste zin heen :-s +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet uit;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het wel gelezen maar wilde het Cindy1985 even verduidelijken. Goed antwoord trouwens +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dyslexieverklaring wordt alleen afgegeven als school al minstens een jaar heeft geprobeerd om op andere manieren je taalachterstand te remedieren en al een half jaar schriftelijke rapportages heeft bijgehouden de vorderingen van het kind. Daarna volgt een uitgebreid onderzoek waar het hele intelligentieprofiel wordt onderzocht en waarvan de resultaten uiteindelijk door een GZ-psycholoog moeten worden geverifieerd. Kostenplaatje ongeveer 950 euro.
Tegenwoordig kan voor kinderen tot 9 jaar dit onderzoek worden vergoed door de verzekering, als school de bovenstaande stappen al gezet heeft en er een sterk vermoeden van dyslexie is.
Dus het is niet 'effe een krabbel halen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kwebbel Waarom de link naar de Sociale Verzekeringsbank?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.gehandicapten.nl/index.php?option=com_glossary&func=display&Itemid=0&catid=75&page=4. De www.svb.nl bestaat ook als dat via ROB text loopt. Ik weet niet wat dat is.

Andere antwoorden (1)

Dezelfde rechten als ieder ander persoon. Dyslexie maakt je niet minder of superieurder dan andere mensen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is ook nogal een verkeerde opvatting dat je met dyslexie meer spelfouten mag maken dan een ander.
Het zal je minder kwalijk worden genomen maar gebruik het niet als excuus voor 'normale' spelfouten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Definieer 'normale spelfout' in een wereld waar je hersenen taal niet kunnen automatiseren en elke combinatie van letters overkomt alsof je hem voor 't eerst ziet?