Waneer kan het schadelijk worden wanneer je niet meer ongesteld bent?

Ik vraag me eigenlijk af wanneer als je heel lang niet meer ongesteld bent geweest, het schadelijk kan worden voor je? Daarmee bedoel ik dat je niet meer vruchtbaar bent? Is dat na een jaar? Dus na hoelang zou je niet meer vruchtbaar zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.7K
ronron1212
9 jaar geleden
Ga eens naar je huisarts.
Erna55
9 jaar geleden
Wanneer je in de leeftijd bent dat de menopauze optreedt, dan is het logisch dat de menstruatie langere tijd wegblijft. Maar dan ben je niet perse onvruchtbaar.
Wanneer er geen sprake is van menopauze, ga dan naar de huisarts.

Antwoorden (2)

Dat wordt 'secundaire amenorroe' genoemd. In 85% van de gevallen gaat de vrouw weer menstrueren als haar situatie gestabiliseerd is: zij weer normaal eet, niet meer in stress zit, haar ziekte met medicijnen behandeld wordt, of welke andere oorzaken er zijn die verholpen kunnen worden. De overige 15% blijft problemen houden met de hormoonhuishouding, en kunnen onvruchtbaar zijn geworden.
Ga naar je huisarts als het langer dan een paar maanden duurt, want er kúnnen gevolgen voorkomen worden.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als je nou niet meer ongesteld bent omdat je al heel lang 'gezond' eet? Hoe zit het dan? Word je dan gewoon weer ongesteld als je weer normaal eet of hangt dat per persoon af?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je menstruatie stopt niet als je 'heel gezond' eet.
Dan zou het ook niet gezond zijn he?
Je menstruatie stopt wel als je te weinig eet eet/te weinig van bepaalde voedingsstoffen en vitamines binnen krijgt.
En bij ondergewicht.
Ik weet dit uit eigen ervaring.
Het is een teken dat er iets mis is,en je kan onvruchtbaar raken hierdoor.
Zeker als het lang duurt.
Dus naar de huisarts en je laten controleren op tekorten zou een goed idee zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat versta je onder 'gezond' eten? Is normaal eten dan ongezond in jouw situatie? Ben je misschien voor lange tijd rigoureus aan het lijnen of zo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En het is trouwens helemaal niet zeker dat je weer ongesteld wordt,ik ben nadat ik weer iets meer en beter ging eten en wat kilo's aan kwam maar 2x kort ongesteld en daarna niet meer.
Amadea
9 jaar geleden
@Homesecrets: Door gezond eten kan het onmogelijk dat je menstruatie stopt. Dus je zult moeten uitleggen wat jij daarmee bedoelt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dan eet je blijkbaar toch niet gezond. Mogelijk te weinig kcal of te veel stress
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heeft ze anorexia probleem (gehad)
Niet ongesteld worden op zichzelf is niet schadelijk, tenzij er sprake is van bijvoorbeeld een baarmoederafwijking of imperforate hymen waardoor er wel baarmoederslijmvlies wordt afgestoten maar dit niet naar buiten kan komen. In die gevallen hoopt het menstruatiebloed zich intern op wat allerlei gevolgen kan hebben, maar dat gaat om afwijkingen die zich uiten op het moment dat een vrouw (meisje) voor het eerst ongesteld wordt danwel zou moeten worden. Als je eerder gewoon ongesteld bent geweest, is daar geen sprake van.

Dus, zoals gezegd: het niet ongesteld worden in zichzelf is niet schadelijk, maar het is een uiting ergens van. De oorzaak van het niet meer menstrueren kan natuurlijk wél schadelijk zijn. Soms menstrueren vrouwen niet meer vanwege ondervoeding of stress, of is er sprake van een al dan niet tijdelijke hormoonafwijking. De meest voor de hand liggende oorzaken moeten ook niet vergeten worden, namelijk zwangerschap en de overgang. Ook die oorzaken zijn in zichzelf niet schadelijk, maar het is wél belangrijk dat een vrouw weet wat de oorzaak is van de verstoorde cyclus.

Als een vrouw eerder altijd een normale, regelmatige cyclus had en ze wordt plotseling niet meer ongesteld zonder dat ze zwanger of in de overgang is, dan is het wel zaak om de huisarts eens te consulteren. Dat hoeft niet meteen als je een keer twee dagen overtijd bent, maar als je nu al echt meerdere cycli 'mist', dan zou ik zeker eens verder gaan kijken.

Als je nooit enige regelmaat hebt gehad in je cyclus, dan is het langdurig wegblijven van de menstruatie wat minder zorgelijk, maar zeker als er een (toekomstige) kinderwens is, kan het dan wel relevant zijn om toch de oorzaak te laten onderzoeken.

Of het langer wachten met het zoeken van medische hulp invloed heeft op een (toekomstige) vruchtbaarheid, hangt helemaal af van de oorzaak van het wegblijven van de menstruatie en is dus zo niet aan te geven. Pas als de oorzaak bekend is, kan daar iets over gezegd worden. Er is geen simpele vuistregel die zegt dat als je een x-tal keren niet ongesteld bent geworden er nog niets aan de hand is, en als dat vaker dan y is, je je zorgen moet gaan maken. Maar zeker als er eerder een normale cyclus was, is het altijd goed om veranderingen met de huisarts te bespreken. Die kan de juiste vragen stellen en in combinatie met de kennis van het héle medische dossier ook veel beter een passend advies geven.