Bestaat er een mogelijkheid om op medische gronden asiel aan te vragen in Nederland?

Dit omdat Nederland een veel autismevriendelijker land is dan Belgie- veel gestructureerder, ordelijker en meer voorzieningen voor mensen met autisme-ook volwassenen. Misschien een ongewone vraag, maar ik zou toch heel graag het antwoord weten. Wie niet waagt, niet wint...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Ik denk dat je je hee; erg vergist in Nederland als autismevriendelijk land.
Het hangt voornamelijk van mensen af.
En als je hier niemand kent lijkt me het niet makkelijk voor je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken meerdere mensen in Nederland; mijn vriend is afkomstig uit het Westland en bevestigt steeds mijn indrukken. Ik kom er ook heel vaak,het is ook vlakbij, en dan moet ik mijn tranen telkens bedwingen omdat ik er niet kan gaan wonen ( leef van een gehandicaptenuitkering van de Federale Belgische Overheid en in tegenstelling tot met een pensioen, mag je dan zelfs geen millimetertje de grens over gaan wonen). Ik kan je bevestigen dat Belgie een RAMP is voor mensen met autisme; ben tenslotte in Antwerpen geboren en woon er nog steeds. Jandorie, waren we maar bij elkaar gebleven in 1830, maar dat is een heel andere kwestie, natuurlijk...
Antoni
9 jaar geleden
Ik vermoed dat trouwen (of een samenlevingscontract sluiten) met je vriend (of een andere Nederlander) de makkelijkste oplossing is... Ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zou ik een heel veel over kunnen schrijven,maar ik zal me beperken tot de meest opvallende zaken. Iedereen die de grens oversteekt, ziet meteen de verschillen: hier is alles zoveel wanordelijker, structuur en orde zijn vaak ver te zoeken, kortom: de Franse slag dus, maar dan in sommige gevallen nog erger. Je zou dit niet zo gauw verwachten in Nederlandstalig gebied, maar dit heeft alles te maken met de trieste geschiedenis van Belgie en met name het huidige Vlaanderen. Wie iets van autisme kent, begrijpt waarom dit totale gebrek aan goede structuur en orde het mensen met autisme bijzonder moeilijk maakt. Ook de manier van rijden hier is vaak rampzalig slecht en totaal onvoorspelbaar- ook al al autismeonvriendelijk dus. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan; waar het op neerkomt is dat dit alles overprikkeling en overloads veel meer in de hand werkt dan in een zoveel ordelijker en beter gestructureerd land als Nederland.

Het beste antwoord

In Nederland wordt een verzoek dat een vreemdeling indient als een asielaanvraag aangemerkt als de aanvrager in eigen land vervolging vreest en meent te voldoen aan de normen op grond van het Vluchtelingenverdrag.
Een vreemdeling die een 'verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel’ in Nederland in wil dienen moet dit doen in een aanmeldcentrum (AC). Die zijn er in Ter Apel, Zevenaar, Den Bosch en Schiphol. Als de asielzoeker terecht is gekomen in het aanmeldcentrum volgt de asielprocedure.
Voor een persoon waarbij ASS (autismespectrumstoornis) is vastgesteld, kan dit een ware lijdensweg zijn. Deze, soms jarenlange, procedure zal ik hier verder niet vermelden.
In art. 31 lid 2 Vreemdelingenwet 2000 staan minsten twintig gronden die kunnen leiden tot afwijzing van de verblijfsvergunning asiel.
Een van deze afwijzingsgronden is dat men afkomstig is uit een veilig land.
Een verzoek om asiel van een inwoner van België is een heilloze weg. Het verzoek zal niet eens in behandeling worden genomen. Bent u in het bezit van een geldig paspoort dan bent u gewoon vrij om te gaan en te staan in Nederland. U mag hier alleen niet wonen.

Toegevoegd na 5 minuten:
art. 31 lid 2 onder g.
g. de vreemdeling afkomstig is uit een land dat partij is bij het Vluchtelingenverdrag en één van de andere in artikel 30, onder d, bedoelde verdragen en de vreemdeling niet aannemelijk heeft gemaakt dat het die verdragsverplichtingen ten aanzien van hem niet nakomt;
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had het ook wel niet verwacht hoor, maar ik dacht zo bij mezelf: je weet maar nooit... Overigens dacht ik dat ik als burger van een EU- lidstaat wél vrij ben om me in Nederland te vestigen. Alleen verlies ik dan mijn gehandicaptenuitkering- wat ik om eerlijk te zijn te gek vind voor woorden. Ik zou immers maar al te graag in staat zijn om te kunnen werken, maar heb moeten aanvaarden dat dit er voor mij niet in zit. En wat maakt het voor de Belgische uitkeringsinstantie nu uit of ik in Antwerpen of bv. in Roosendaal woon? Wat is dan het nut van de EU in deze?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Larah, als EU-burger heeft men het recht om permanent in een ander EU-land te wonen indien men daar werkt. Men heeft ook verblijfsrecht indien men over eigen voldoende financiële middelen en over een ziektekostenverzekering beschikt.
Voor de inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) moet men in België gedomicilieerd zijn (ingeschreven in het rijksregister) en er effectief ook wonen op het tijdstip van de aanvraag en tijdens de periode waarin de tegemoetkoming wordt betaald. Als men zich definitief vestigt in Nederland is men niet langer in België gedomicilieerd en kan men geen inkomensvervangende tegemoetkoming ontvangen. Wanneer niet-actieve EU-burgers zich onbeperkt kunnen vestigen in een gastland zou dat een onredelijke belasting zijn van het sociale stelsel van het gastland.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, maar dat laatste begrijp ik niet zo goed. Ik zou namelijk helemaal geen beroep doen op het Nederlandse sociale stelsel. Waar het mij om gaat, is waarom je met die inkomensvervangende tegemoetkoming van de Belgische overheid niet in Nederland zou mogen wonen, terwijl dat met een pensioen bij mijn weten wél mag. Ik heb er toch ook niet voor gekozen om werkonbekwaam te zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Belgische overheid betaalt geen IVT aan personen die niet zijn ingeschreven in het Belgische Rijksregister. Bij verhuizing naar Nederland hebt u dus geen inkomen. Het Belgische pensioen is geen uitkering maar een inkomen.
De werknemer heeft, samen met zijn werkgever, een inkomens-verzekering afgesloten, zodat hij een inkomen heeft op de leeftijd dat hij pensioengerechtigd is.
U krijgt op 65-jarige leeftijd geen pensioen, u krijgt wel recht op IGO (inkomen garantie voor ouderen). Ook IGO wordt in België alleen uitbetaald aan degenen die daadwerkelijk in België wonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, dan zal er dus niets anders opzitten dan ooit vlakbij de grens ( die er wat mij betreft nooit had mogen zijn) te gaan wonen...