Zijn laxeerpillen gevaarlijk?

Hallo , ik heb de eetstoornis NAO en heb sinds kort laxeermiddelen gebruikt , de eerste dag nam ik er gelijk 7 in , de 2e dag maar 4 en vandaag(3e dag) 8 pilletjes. Nu wil ik dus weten of het gevaarlijk is of niet , heb veel maagkrampen en als ik op sta word alles gelijk zwart

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (7)

Laxeermiddelen hebben enkele bijwerkingen als je ze overmatig gebruikt, het is een medicijn en zoals je weet zijn medicijnen gevaarlijk voor wie ze niet nodig heeft. Dat zwart is het teken dat je een te lage bloeddruk hebt, dan moet je meer eten of drinken/ sporten.

Toegevoegd na 1 minuut:
--> dit zijn de mogelijke bijwerkingen van laxeermiddelen: astma-aanval, huiduitslag, een onregelmatige hartslag, duizeligheid, moeheid, diarree, uitdroging, spierkrampen of onpasselijkheid

Toegevoegd na 5 minuten:
--> In geval van een eetstoornis zou ik een arts of familieleden raadplegen, zij zullen je verder helpen met de behandeling van de eetstoornis.

Iemand uit mijn klas heeft ook een eetstoornis en is opgenomen in het ziekenhuis, wacht dus niet te lang met anderen te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien je een diagnose heb neem ikaan dat je therapie krijgt? Ik zou het daar bespreken. Laxeermiddelen zijn heel gevaarlijk, je kan er snel uitgedroogd van raken, veel gezonde(!!) voedingsstoffen krijg je niet binnen. Je kan ook niet je ontlasting ophouden en dat is erg naar op openbare plekken. Op dit moment is het nu het makkelijkst om te stoppen, je kan obstipatie krijgen maar voor je je darmen vooor goed beschadigd zou ik er echt mee stoppen als ik jou was. Als je geen hulp hebt zoek dat dan alsjeblieft, NAO is een serieuze ziekte, en hieraan wil je niet overlijden of tientallen jaren aan lijden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja zoals je zelf al gemerkt hebt, die zijn gevaarlijk. Ze helpen je stofwisseling om zeep, en je wordt er dus duizelig van. Nog meer argumenten nodig? De 2de dag "maar 4"dat is volgens mij al meer dan je zou mogen hebben, je droogt jezelf uit
Ga naar de dokter, en vertel je probleem. Die kan je hulp geven
anneliez
9 jaar geleden
Het gebruik van deze hoeveelheden laxeermiddelen is gevaarlijk. Door zoveel gebruik van laxeermiddelen kan de opname van essentiële voedingsstoffen verstoord worden waardoor er een tekort aan vitaminen en mineralen kan ontstaan. Dit kan leiden tot allerlei gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, maar ook krampen en buikpijn. Dit kan leiden tot darmen die niet meer uit zichzelf werken, waardoor de controle van de zenuwen en spieren van de dikke darm verloren gaat. De ontlasting raakt helemaal verstoord, waardoor er als gevolg van de laxeermiddelen juist verstopping zal ontstaan. In extreme gevallen is een darmoperatie of stoma noodzakelijk.

Bij jou uit de NOA zich op dit moment dus in laxeerpillen gebruiken. Je hebt deze diagnose gekregen en ik neem aan ook een therapeut.
Wat de doelen zijn van je behandeling en op welke manier daaraan gewerkt wordt, bespreek je met je hulpverlener. Want je Eetstoornis NOA is een serieuze ziekte.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eetstoornis heet niet NOA maar
NAO - eetstoornis niet anderszins omschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Goed antwoord,ik had een extreem groot tekort aan echt alles,Kalium,maar ook alle vitamines en mineralen,je raakt alles kwijt door veel laxeermiddelen te gebruiken,en dat is echt levensgevaarlijk.
ik moest uiteindelijk met spoed opgenomen worden.
,Mijn moeder had overlegd met de huisarts en ik kreeg te horen dat ik zelf niks meer te zeggen had,zover moet je het echt niet laten komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is ook nog eens verslavend laxeermiddelen,en ga je er mee door,moet je van alles gebruiken,om te kunnen ontlasten,met alle problemen van dien,.
Ga metteen naar je therapeute,of huisarts,en vertel ze wat je hier verteld hebt.
Stop alsjeblieft met die laxeerpillen. Ja, het is héél gevaarlijk. zeker met deze hoeveelheden. Je kan er bewusteloos van raken en als je echt overoveroverdosis neemt zelf dood aan gaan. je kan verslaafd raken en dat soort dingen. Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
uhm...een overdosis laxeermiddelen is heel slecht,maar zeker niet dodelijk hoor.
je zal wel veel pijn en krampen krijgen,eigen ervaring helaas..
Als je laxeermiddelen veelvuldig gebruikt, dan worden de darmen lui en geven zelf op den duur geen prikkel meer af dat de ontlasting eruit moet, waardoor er steeds meer van het product gebruikt moet worden, Uiteindelijk kan het zo ver komen dat de darm helemaal niet functioneert. Gebruik laxeermiddelen alleen in noodgevallen voor een enkele keer, of op advies van een arts en hou je aan de aangegeven dosering op de bijsluiter. In de link meer informatie over laxeermiddelen en tips om de verstopping te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij juist gebruik zijn de meeste laxeermiddelen niet gevaarlijk. Maar de wijze waarop jij deze middelen gebruikt, is zeer gevaarlijk.

De meest gevaarlijke is het feit dat het je elektrolytenbalans fors kan verstoren. Dat doet ondervoeding op zich al, maar samen met purgeergedrag (zoals het gebruik van laxeermiddelen) is dat risico nog vele malen groter. Doordat het (overmatig) gebruik van laxeermiddelen ervoor zorgt dat je vooral veel vocht verliest, verlies je ook elektrolyten (zouten) die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Het meest gevaarlijk is dat hierdoor vrij snel een kaliumtekort kan ontstaan, wat kan leiden tot levensgevaarlijke hartritmestoornissen.

Een ander gevaar is natuurlijk je eetstoornis zelf: alle gedragingen die een normale voedselinname verstoren, zijn schadelijk. Daarbij is het belangrijk om te bedenken dat er bij te weinig inname sprake is van ondervoeding, óók als je een relatief normaal gewicht hebt. Een patiënt die in korte tijd veel afvalt, is ondervoed zelfs al heeft hij (of zij) overgewicht. Dat op zich kan al de duizeligheidsklachten veroorzaken die je beschrijft. Het gebruik van middelen om diarree op te wekken - dat is immers wat je doet als je laxeermiddelen gebruikt zonder dat je obstipatie hebt - zal dat alleen maar erger maken. Het is bekend dat ondervoeding zelfs bij gezonde mensen symptomen van een eetstoornis kan veroorzaken. Zo ontstaat een neerwaartse spiraal: hoe meer je afvalt, hoe meer je wilt afvallen en hoe mee je in je eetstoornis vast komt te zitten.

Ook een punt van zorg is je darmfunctie. Veel laxeermiddelen die zonder recept te koop zijn, werken door prikkeling van het darmslijmvlies. Deze middelen zijn niet geschikt voor langdurig gebruik en kunnen bij overmatig en/of langdurig gebruik ervoor zorgen dat je dikke darm zijn normale functie verliest. Dat kan blijvend zijn, zodat je levenslang afhankelijk bent van laxeermiddelen of andere maatregelen om jezelf te ontlasten. Daarnaast is er bij overmatig gebruik nog de weinig voorkomende maar wel zeer ernstige mogelijke complicatie van een darmperforatie.

Hoe dan ook is er bij jou sprake van een verergering van je eetstoornis, die je kans op gezondheidsproblemen nog verder vergroot. Dit is belangrijk: bespreek het zo snel mogelijk met je behandelaar(s). Hoe langer je wacht, hoe meer je in die neerwaartse spiraal terecht komt. Heb je op dit moment geen vaste behandelaar voor je eetstoornis, maak dan een afspraak met je huisarts.