De cafeïne die in de koffie zit stimuleert de spijsvertering en bevordert de activiteit van de dikke darm.

http://www.koffieengezondheid.nl/content/index.php/Darmen/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je dan wat gedronken hebt. Hetzelfde geldt voor een glas water of sap. In tegenstellig echter tot wat lang gedacht werkt, onttrekt koffie geen extra vocht aan je lichaam zoals alcohol dat doet. Het is meer het tempo waarin je drinkt (vaak relatief langzaam vergeleken met de andere dranken) waardoor je van koffie 'eerder' het idee hebt dat je moet plassen. Maar er zit niet meer tijd tussen het eerste slokje en het moment dat je aandrang voelt. Alleen je koffie heb je dan nog maar net op, en je glas water al veel langer. Vandaar dat het sneller LIJKT.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel kan koffie, en zeker als je daarin ook nog zoetjes gebruikt (die hetzelfde effect hebben), wat laxerend werken. Dus als je doelde op de grote boodschap, is dat de oorzaak. De laxerende werking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gáán we weer met die minnetjes ?
Ja, ik dacht ook dat het aan vochtafdrijving lag, maar we schijnen al jaren te weten dat dat niet zo is, dus daarvoor minnen is niet alleen kinderachtig maar ook nog eens HEEL erg dom. Eerst je bronnen checken, dan duimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k Zal wel weer op een paar lange tenen getrapt hebben ofzo....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt wel of sommigen er een sport van maken , dat minnen ! +1
De darmwerking wordt levendiger, daarom werkt een kop koffie bij vele mensen laxerend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Koffie heeft géén vochtafdrijvende eigenschappen. Sommige mensen gaan na het drinken van koffie iets vaker naar het toilet, maar aangetoond is dat de totale hoeveelheid urine niet verandert.
14 jaar geleden
Koffie werkt niet vochtafdrijvend, maar prikkelt wel de blaaswand, waardoor je sneller aandrang voelt om te plassen.

Koffie kan bij gezonde mensen een stimulerend effect op de darmen hebben, wat een positief effect heeft op de stoelgang.