Hoe noem je iemand die anderen irriteert met als doel een gewelddadige reactie uit te lokken?

Stel dat twee mensen ruzie met elkaar hebben. Eén van hen loopt de ander telkens te irriteren, maar gaat daarbij nooit écht te ver. Wat hij daarmee wil bereiken is dat 1 van die incidenten op een gegeven moment de druppel is en de ander overgaat tot geweld. Dan wordt die persoon gestraft, precies zoals zijn tegenstander wil. Bestaat er een apart woord voor iemand die zoiets doet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er zijn hier vele woorden voor. Voorbeelden:

- oproermaker
- onruststoker
- provocateur
- opruier
- stokebrand
- uitlokker
- uitdager

Ieder woord past goed in zijn eigen context
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitlokker en provocateur geven het beste weer wat ik bedoel. Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Loop niet zo te zuigen. Een treiteraar, een zuiger
Doorgaan met treiteren, telkens opnieuw beginnen over iets met de bedoeling iemand anders kwaad te maken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als een zuiger, als onderdeel van een zuigmachine, terug gaat naar de oorspronkelijke stand, begint hetzelfde proces opnieuw.