is het mogenlijk dat de verpleegster het kateterbuisje in t verkeerde gaatje inbrengt? in de vagina ipv de plasbuis..

het gaat om blaasspoelingen die mn zusje ondergaat na een blaasoperatie,de verpleegster had moeite met het inbrengen en nu denkt ze dat de verpleegster de vloeistof in haar baarmoeder heeft gespoten..naar mijn idee bijna onmogelijk..wie kan haar van dit stress idee afhelpen.?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
de vagina opening is wel iets groter dan de plasbuis, zie wikipedia
ItisILeClerc
9 jaar geleden
alles is mogelijk, maar gezien het verschil tussen beide lijkt me een vergissing zeer onwaarschijnlijk

Het beste antwoord

De urinebuis zit dichtbij de vagina. De vagina is vaak een gang die snel te vinden is voor de verpleegkundige. De urinebuis is vaak een lastiger geval. Wanneer de blaas gespoeld wordt met een blaasspoeling, wordt de vagina vrijwel niet over het hoofd gezien en zal de verpleegkundige op zoek gaan naar de urinebuis. Dat de verpleegkundige hier moeite mee had, kan. Bij een man is het makkelijker de urinebuis te vinden dan bij een vrouw. Je zou een foto op kunnen zoeken van hoe het er bij een vrouw van onderen uitziet. Hier zie je ook dat het een heel klein gaatje is vergeleken met je vagina. Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat de blaasspoeling in de vagina is gespoten, aangezien er bij het inspuiten van de vloeistof dan helemaal geen moeite zou moeten zijn. Het gaat namelijk om een klein buisje die ingebracht wordt en waar de vloeistof uit komt en dit geeft bij een vagina vrijwel geen problemen. Ik hoop je op deze manier antwoord te hebben gegeven op je vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle drie de antwoorden stellen me gerust en maken me wijzer..antwoord een was voor mij het duidelijkst.

Andere antwoorden (2)

Hoi Else,
Ik ben werkzaam op een kraamafdeling en kom daardoor dagelijks in contact met blaascatheteriseren.
Wanneer de catheter is ingebracht zal er uit de blaas zeker urine terugstromen door de catheter, daardoor kan de verpleegkundige controleren of ze niet in de vagina zit.
Normaal gesproken zit er in blaasspoelingen steriel water met een beetje zout, dit kan geen enkele kwaad mocht dit toch in de vagina terecht zijn gekomen, daar hoeven jullie je dus echt geen zorgen over te maken.
Het komt wel vaak voor dat de urinebuis lastig te vinden is en de catheter in de vagina terecht komt, dit is geen probleem, de catheter wordt verwijderd en een andere catheter wordt alsnog ingebracht in de urinebuis.
Ik hoop dat dit jullie een beetje rust kan geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is heel makkelijker om een katheter in de vagina in te brengen in plaats van de urethra, en dat zal ook heus af en toe gebeuren. Maar vloeistof zal vervolgens niet in de baarmoeder terecht komen, dat voorkomt de (meestentijds gesloten) baarmoedermond wel. Als de verpleegkundige, of een vrouw die zichzelf intermitterend katheteriseert vanwege urineretentie, de katheter per ongeluk in de vagina inbrengt, dan pakt ze een nieuwe steriele katheter en probeert ze het opnieuw.

Bij het spoelen van de blaas zal meestal gebruikt worden gemaakt van een geprepareerd zakje voor het blaasspoelen, waarvan in dit geval de inhoud blijkbaar via een eenmalige katheter wordt ingebracht. Wat je dan doet, is het zakje aansluiten op de katheter, de katheter inbrengen (of eventueel andersom, afhankelijk van het type katheter) en de vloeistof in laten lopen. Als je het zakje hoger houdt dan de blaas, loopt de vloeistof langzaam in de blaas en eventueel kan er nog extra in het zakje worden geknepen. Als de blaas gespoeld wordt, wordt de vloeistof na een paar minuten weer uit de blaas gehaald door het zakje wat lager te houden. Dan zie je de vloeistof teruglopen in het zakje, met een licht gele kleur vanwege de urine die intussen is aangemaakt. Eventueel kan ervoor worden gekozen om de katheter in een bekkentje of andere urinezak te laten aflopen, maar dan is het effect hetzelfde. Je kunt dus altijd controleren of je inderdaad in de blaas zat.

Maar daarbij: als je een blaasspoeling probeert in de brengen in de vagina, zal dat óf niet lukken (een lage blaas 'trekt' het zakje een beetje leeg door de hevelwerking als je het zakje wat hoger houdt) en als dat wél lukt, dan loopt de vloeistof meteen langs de katheter de vagina weer uit. De vagina heeft immers geen reservoir om die vloeistof in vast te houden.

Ik heb vaak genoeg mijn blaas gespoeld, medicijnen ingebracht in de blaas via een katheter en gekatheteriseerd om je te kunnen vertellen dat je écht het verschil merkt als je een blaasspoeling in de vagina zou proberen in te brengen. En als de vloeistof niet exact op lichaamstemperatuur is maar net wat warmer of kouder (dat laatste is beter) dan voelt je zus het zelf ook wel.

Samengevat: een katheter in de vagina inbrengen kan heel goed en is een frustratie die elke katheteriserende vrouw en verpleegkundige kent, maar vervolgens een blaasspoeling in de vagina brengen zonder het te merken kan níet, en de spoeling in de baarmoeder krijgen, zal al helemaal niet lukken.