Jawel,maar als het door de zon moet komen,zeer langzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan, het gaat tergend langzaam en er is toch niks mis mee om lekker buiten te gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat wel, maar heel erg langzaam omdat het glas het meeste van de UV er uitfiltert.
14 jaar geleden
UV-straling gaat ook door glas heen.
Een gewone autoruit laat bijvoorbeeld circa 10% UVB-straling en
70% UVA-straling door.

UVB-stralen zijn de belangrijkste veroorzakers van zonnebrand. Maar ook een hoge dosis UVA-stralen kan schade aanrichten aan de huid, zoals zonnebrand en huidkanker.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Bruin worden aanmerkelijk minder. Echter je wel sneller rood worden want je verbrand meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergelijk het maar met een vergrootglas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgen ruth:

Glas absorbeert wel UV-straling, maar niet voor 100%. Achter glas kun je dus wel degelijk bruin worden, maar dit gaat natuurlijk wel een stuk minder snel dan zonder glas ervoor. Ook zal het bij dun glas sneller gaan dan bij dik glas en dient het glas natuurlijk geen UV-werende coating te bevatten.
Mijn vader had een tomatenkwekerij. Deze tomaten verbouwde hij in kassen (glas). Hij en zijn medewerkers zagen er altijd gebruind uit. Voor mij een bewijs dat je wel degelijk bruin kunt worden achter glas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan wel maar het gaat heel langzaam... een deel van de straling wordt omgezet in warmte en een klein deel komt door het glas als straling die invloed heeft op de huid door het glas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zeker.

Ik heb deze vraag ook enige tij geleden gesteld bij Qmusic op vrijdag middag. Dan wordt de vraag beantwoord door luisteraars en als laatste door een specialist.
Maar het antwoord is dus ja, natuurlijk niet zo bruin als zonder glas maar je wordt vanzelf wel ietsjes bruiner.
Maar gewoon lekker in het zonnetje zitten daar heeft je lichaam meer aan om zo de vitamines d goed te aanmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, zo zijn mijn armen in de zomer altijd bruiner dan mijn gezicht omdat mijn armen in de auto op het stuur wel zon krijgen, en mijn gezicht niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat kan ook als je achter het glas zit.. Mijn armen waren eenskeer echt bruin geworden binnen 3 dagen toen ik op vakantie ging met de auto. Had airco aan en de ramen dus dicht. En m'n armen waren echt bruin geworden...