Een aantal jaren terug was ik fysiek veel sterker dan nu, hoe kan dat?

Er is niets in mijn persoonlijke situatie veranderd.

- Ik sport evenveel als toen;
- Mijn eetpatroon is niet drastisch veranderd;
- Geestelijk zit ik beter in mijn vel als toen.

Hoe kan het dan toch dat ik minder kracht heb?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ben je niet op andere manier minder gaan bewegen?
Vooral vervoer denk ik aan zoals vroeger dagelijks per fiets...tevens MET zware schooltas en nu zonder...

Dat is ook een vorm van training.

Daarnaast kan wat je eet van invloed zijn.

Je kunt ook zwakker worden door teveel trainen. Na elke training zul je voldoende herstel tijd moeten nemen. Hoe jonger je bent hoe sneller het herstel. Kon je als teener elke dag trainen, nu zal dat eens per 2 dagen zijn, bij echte kracht training 2 keer per week. En je zult ruim voldoende bouw en brandstoffen moeten eten om te voorkomen dat je je spieren opbrandt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zal dan de leeftijd zijn. Mannen zijn op hun sterkst tussen hun 20e en 30e, en daarna neemt het langzaam af. Ook als je gewoon blijft trainen en gezond blijft, ben je dan gewoon over je hoogtepunt heen en daar is weinig aan te doen. Je kunt relatief heel sterk zijn voor je lééftijd, maar die leeftijd zelf, daar doe je niks aan. Het zal te maken hebben met de chemische processen in je spieren, toch een vorm van degeneratie of aftakeling, die ongemerkt en zonder dat het een probleem is begint op een veel jongere leeftijd dan we denken. Dikke kans dat je bijvoorbeeld ook minder haar hebt dan tien jaar terug, ondanks dat je voedingspatroon, je wasfrequentie en je shampoo niet veranderd zijn. En als je nog een paar jaren of decennia wacht, zul je merken dat je potentie achteruit gaat zonder dat je..affijn, that's life.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gezegd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat geld voor vrouwen ook, met uitzondering van de kaalheid en de potentieproblemen. Maar ook vrouwen gaan in fysieke kracht achteruit. Andere dingen waar we het aan merken (dat de jaren komen) is meer ongewenste haargroei, incontinentieklachten en verminderde vruchtbaarheid. Hoef je helemaal niks voor te doen, komt allemaal vanzelf. Vermoedelijk ben je inmiddels ook aan het werk in plaats van lekker relaxt op school zitten, en ook dat heeft invloed op je algemene fitheid en vermoeidheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zou je eens een rustperiode moeten inlassen.
Ik ga er van uit dat je zelf al aan ijzer en dat soort dingen hebt gedacht. De boog kan niet altijd gespannen staan.
Stress doet ook een boel af aan je lijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 24 jarige leeftijd reeds de daling inzetten lijkt mij niet de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is wel erg jong. Maar er zullen dan ook gerust meer factoren meespelen, die echter niet per definitie ernstig of kwalijk hoeven te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies.
Kracht komt en gaat. Zeker wanneer je ouder wordt. Na je 25e levensjaar gaat je lichaam minder van de 'krachthormonen' maken. Ook stress kan voor krachtvermindering zorgen. kracht zetten doe je vanuit je hersens. het uitvoerend orgaan is het lichaam. die integratie verloopt niet altijd geheel soepel. maak je hoofd leeg, en focus je op de training, en denk niet steeds aan je slapte, is mijn advies.