Ja en nee.
Een cyste is een holte gevuld met vocht. Een tumor is een klomp aan cellen, dus niet gevuld met vocht, maar met tumorweefsel. De twee geven een totaal ander beeld op CT. Hoe ze er uitzien is afhankelijk van de precieze gebruikte techniek (er zijn verschillende soorten CT opnames.) Een geoefend oog kan dat onderscheid op zich dus goed maken.
Veel mensen bedoelen met 'tumor' echter 'kanker.' Goedaardige en kwaadaardige tumoren vormen nogal eens een cyste. Er is dan een cysteuze tumor. Er is dus geen verschil te zien tussen een 'normale' goedaardige cyste en een cysteuze tumor zoals dat bij kanker kan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. Een cyste is een holle met vocht en dat ziet er heel anders uit op een scan dan een tumor. Dat is namelijk weefsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Flauwelkulletjes....Vergelijk dit: http://www.learningradiology.com/caseofweek/caseoftheweekpix2010%20401-/cow409-2arr.jpg
En dit dan met elkaar: http://www.wjso.com/content/figures/1477-7819-6-37-2-l.jpg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of met deze: http://www.radiologyassistant.nl/data/bin/a50979799b8b30_Afbeelding-12.jpg
Alleen een getraind oog van een radioloog kan het verschil ontdekken, voor ons stervelingen op GV zijn deze afwijkingen gelijk qua kleur tint en structuur/omvang op een CT scan. Er is haast geen verschil in te ontdekken behalve dat op een rare plek een verkleuring(een tint grijs donkerder of lichter t.o.v. omliggende weefsel) te zien is. Veelal wordt er dan overgegaan op een punctie(op kweek) om uitsluitsel te geven...