Hebben buikspieroefeningen een negatieve invloed op de vruchtbaarheid van een vrouw?

En zijn buikspieroefeningen slecht voor de baarmoeder? Belast ik de baarmoeder ermee? En hoe zit het met sporten in het algemeen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Buikspieroefeningen alleen doen hebben niet veel nut. Ik neem aan dat je graag een strakkere buik wil.
Sporten in algemeen is prima hoor, zolang je het maar niet te gek maakt (superveel en vaak). Zorg dat je er goed bij blijft eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Buikspieren en hormonen hebben niets met elkaar te maken. Goed ontwikkelde buikspieren geven voordeel bij een zwangerschap. Alles blijft mooi op zn plek zitten
Erna55
9 jaar geleden
Door te vragen naar de vruchtbaarheid, lijkt het dat je bedoelt dat je zwanger wilt worden.
Klopt het dat je wilt vragen of het doen van buikspieroefeningen invloed kan hebben op een zwangerschap ?
Wanneer dat je vraag is : Nee,

Het beste antwoord

Buikspieroefeningen hebben geen invloed op je vruchtbaarheid. De vruchtbaarheid heeft vooral te maken met hormonen en de eierstokken, je buikspieren zijn daar geen onderdeel van.

Om in te gaan op je vraag of je met buikspieroefeningen de baarmoeder belast, als je niet zwanger bent hoef je je daar echt geen zorgen over te maken, buikspieroefeningen hebben geen positief of negatief effect op de baarmoeder.

Tijdens de eerste maanden zijn schuine buikspier oefeningen ook nog toegestaan, maar de rechte buikspieroefeningen worden dan weer afgeraden omdat die de buikwand zouden verzwakken. Rond de vierde of vijfde maand wordt het doen van buikspieroefeningen helemaal afgeraden, niet omdat het slecht is voor de baarmoeder, maar omdat de twee grote buikspieren wijken om plaats te maken voor de het kind. Wel worden in dit deel van de zwangerschap lichte buikspieroefeningen aangeraden als dit is onderdeel van de prenatale zwangerschapsgymnastiek. Deze zijn aangepast aan het zwangere lichaam.
Na een zwangerschap wordt het voor de eerste maanden afgeraden om buikspieroefeningen te doen, vanwege die twee grote spieren die eerst weer op hun plek moeten komen, maar met postnatale gymnastiek krijg je wel lichte oefeningen om je buikspieren weer strak te maken.

Intesief sporten kan een invloed hebben op de hormoonhuishouding en daarmee de vruchtbaarheid, maar dan spreken we over echt intensief sporten. Op recreatief niveau sporten hoef je je geen zorgen te maken over je vruchtbaarheid.