rood pijnlijk plekje op tong, wat is het?

Het is een ronde rode plek van circa 6mm breed en lang. Het is niet gezwollen ofzo, maar het doet wel pijn. Het zit precies in het midden van het bovenste deel van mijn tong (waar je smaakpapillen zitten)

Praten doet bij diet plekje een beetje zeer, maar vooral eten voelt erg onprettig (met name dingen als brood, als de korst er langs gaat ou!!) en met mijn tong poetsen doe ik me gewoon lelijk pijn als ik over dit plekje ga met mijn tandenborstel.

Ik drink voldoende water alleen de luchtvochtigheid in mijn kamer is 35%. Ik ben het nu aan het op laten lopen tot een hogere vochtigheidsgraad, want elke nacht met een uitgedroogde mond wakker worden is echt niet fijn. (ik drink wel meteen water in dit geval)

Hoe dan ook, Wat is dit???? Ik heb echt overal gezocht op het internet, maar het enige wat over rode plekjes op tongen te vinden is zou het voor gezwollen moeten zijn, maar het is totaal niet opgezwollen ofzo. En voor schimmel zou je juist witte plekjes moeten hebben en zou ook je tandvlees aangedaan moeten zijn, maar mijn tandvlees voelt en ziet er gezond uit.

Dus wat zou ik in hemelsnaam kunnen hebben?
En hoe zou ik het snel kunnen laten genezen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sinds wanneer heb je dat plekje? Als het nog niet zo lang is, zou ik het even aanzien en anders vraag je het je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het nu al sinds gister om een uur of 12 's middags
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het voelt in de verste verte niet als een verbrande tong, was het maar zo'n feest. Er zit nu wel wit op het rode plekje, zou het dan toch schimmel zijn? Maar dat is zo raar gezien ik gezond tandvlees heb. Moet denk ik toch maar naar de huisarts, anderhalve dag nu en t is nog niks beter geworden :(

Het beste antwoord

Ik heb dit ook wel eens gehad en (bij mij) kwam het doordat ik een iets zuurs had gegeten en één keer doordat ik erop beet. Maar ik raad je aan om gewoon naar de huisarts te gaan ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar de huisarts gaan hoefde niet eens, ik belde en kreeg de assistente aan de lijn,legde mijn klachten voor, en ze zei dat het gewoon weer mondschimmel was en dat je tandvleesniet persé aangedaan hoeft te zijn. Ze zei dat ik of een zalf zou kunnen proberen (een die me zus ook heeft gehad en die is gewoon kokhalzend ranzig) maar genezing van deze shit gaat sowieso langzaam, dus kan ik net zo goed gewoon wachten tot het vanzelf weggaat. Ze zei in iedergeval dat ik niet persé medicijn hoefde. Ik wilde best nystaltine (want vorig jaar februarie had ik het ook) maar dat was te heftig vond ze omdat het antibiotica is. Lesje geleerd. Voortaan gooi ik me vanaf december al helemaal vol met voedingssupplementen zodat mijn weerstand te hoog is om schimmel te krijgen. En nu natuurlijk ook om te zorgen dat het zo snel mogelijk weg gaat.