Hoelang is rabiës besmettelijk?

Hallo, ik ben gisteren in Bali gebeten door een hond. Ik heb binnen 24 uur een postexpositie behandeling gekregen dus de eerste vaccinatie. Volgens mij is het dan verstandig om in het begin toch geen glazen, lepels te delen, door mijn hond gelikt worden, te zoenen etc. Heeft iemand een idee voor hoelang ik deze dingen moet vermijden? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik begrijp uit je vraag dat je je met name zorgen maakt dat jij je eigen hond (en andere mensen?) besmet. Hoogstwaarschijnlijk hoef je je daar geen zorgen over te maken. De voorzorgsmaatregelen die je noemt zijn dus eigenlijk niet nodig.

De eerste vraag die je je moet stellen is of je überhaupt wel kans hebt op rabiës, dus of de hond die je beet rabiës heeft. Rabiës komt voor op Bali en een rabiës-besmette hond zal eerder bijten; er is dus wel een kans dat die hond besmet is geweest. Normaal gesproken zal je na zo'n beet alvast een vaccin krijgen, terwijl de hond onderzocht wordt op rabiës. Als die hond geen rabiës heeft dan ben je veilig; als die hond het wel heeft dan is het vaccin voldoende behandeling maar zal je wel gecontroleerd moeten worden door een arts.
Weet je toevallig of die hond gevangen is voor onderzoek? Het lukt natuurlijk niet altijd om zo'n hond te pakken te krijgen. Overigens is de kans dat die hond rabiës had niet zo groot; verreweg de meeste honden op Bali hebben het immers niet.

Maar ook als de hond wel besmet was en het virus succesvol op jouw heeft overgedragen dan nog hoef je je (voor nu) geen zorgen te maken. De incubatietijd van rabiës (de tijd tussen de besmetting en het ontstaan van symptomen) is meestal 20 tot 60 dagen (met uitschieters van 5 dagen tot een jaar). Tijdens de incubatieperiode ben je zeker niet besmettelijk en kan je het virus dus ook niet overbrengen op je hond of andere mensen.
Mensen die besmet zijn met rabiës zijn (hoogstwaarschijnlijk) alleen besmettelijk op het moment dat ze ook klachten ontwikkelen. Als je geen klachten hebt van rabiës dan hoef je je over besmetting van anderen dus geen zorgen te maken. Aangezien je de post-expositie behandeling netjes hebt gehad is de kans dat je die symptomen gaat ontwikkelen nihil.

Mocht je wel klachten krijgen dat moet je uiteraard z.s.m. naar een arts. De eerste klachten die je krijgt bij rabiës zijn meestal niet specifieke symptomen als rillingen, koorts, malaise, anorexie (niet meer eten), misselijkheid, braken en hoofdpijn. De wond kan daarbij pijnlijk worden of jeuken. Symptomen als krampen en hyperactiviteit (of juist slappe verlamming en sufheid) treden pas in een later stadium op.

Zolang je geen symptomen hebt hoef je dus geen speciale maatregelen te nemen, omdat je simpelweg niet besmettelijk bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

U hoeft je geen zorgen te maken voor uw eigen hond. Die heeft de ziekte niet, en kan je niet besmetten. Zelfs al heeft hij/zij die ziekte wel, maar dan had je het al geweten (onmiddellijk naar de dierenarts dan), kan het dier je niets meer doen, omdat je behandeld wordt. Indien contact met niet besmette honden niet zou mogen, had je dokter dat wel verteld.
Hier nog even wat uitleg: "Wat moet men doen na contact met een mogelijk besmet dier? De incubatietijd bij mensen varieert van 2 tot 8 weken , maar soms ook 1 jaar of zelfs meerdere jaren. Gedurende de incubatieperiode is er geen mogelijkheid om de infectie vast te stellen. Dit kan enkel als het reeds te laat is (klinische fase of post mortem).
• In geval van een beet door een mogelijk besmet dier is het van het grootste belang om de wonde (hoe klein of hoe oppervlakkig ook) grondig met water en zeep uit te wassen (omdat het virus zeer gevoelig is voor detergenten), goed te spoelen, en vervolgens grondig te ontsmetten (met Iodium/Isobetadine of met ethanol 60-80 %).
• Men dient zo snel mogelijk een arts te raadplegen om vaccinatie te overwegen.
Het probleem in ontwikkelingslanden is dat men meestal enkel over minderwaardige vaccins bereid op dierlijke hersenen beschikt, en dat de juiste immunoglobulinen er niet voorradig zijn.
In geval van een verdachte beet kan men ook beslissen om onmiddellijk huiswaarts te keren, of kan men via de reisverzekering of door bemiddeling van de ambassade een vaccin en immunoglobulinen proberen te bekomen."
Er staan nog interessante zaken in het artikel.