Hoelang duurt het voordat een Valeriaan tablet werkt?

Ik heb maandag een belangrijke presentatie, ik vroeg me af hoelang van te voren ik de tablet moet slikken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
zoiets moet je wel testen vantevoren, op de verpakking bij mij stond 2-3 capsules, en daar werd ik superduf van! 1 capsule bleek beter voor mij. ik gebruikte het bij rij examen
Amadea
9 jaar geleden
Drie uur van te voren één tablet, dat werkt bij mij ook het beste.
Ivana
9 jaar geleden
Neem de valdispert tabletten van de drogist. Dat zijn valeriaantabletten die je enige dagen van te voren al kunt innemen zonder ook maar een spoor van dufheid. Worden ook aangeraden voor bijvoorbeeld rijexamens.
Zie verder de gebruiksaanwijzing: driemaal daags 2 of 3 tabletten en dat enige dagen voorafgaand aan het examen al beginnen met innemen.

Antwoorden (1)

Na ongeveer dertig minuten. De werkingsduur is zo'n vier uur, beiden zijn natuurlijk mede afhankelijk van de dosering die je neemt. Zie: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/Preparaatteksten/V/valeriaan.asp

Als je het nooit eerder hebt gebruikt, test dan wel van tevoren minimaal één keer hoe je erop reageert. Je kunt er wat suffig van worden, hoewel dat met de relatief lage dosering van de preparaten die in Nederland verkocht worden, niet heel waarschijnlijk is. Misselijkheid en darmkrampen zijn ook gemeld als bijwerking.

Er zijn natuurlijk ook andere methodes om je zenuwen te beheersen; als je incidenteel iets van valeriaan gebruikt en het werkt dan is dat prima. Mocht je vrij regelmatig last hebben van angst of nervositeit, dan is het een goed idee om je huisarts eens om advies te vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Pardon, mijn antwoord heeft betrekking op de vraag, maar niet op de vraag in de beschrijving. Ik zou het ongeveer een uur van tevoren slikken, eventueel twee uur als je net voor de presentatie erg nerveus verwacht te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad handig om valeriaan in te nemen voordat je echt zenuwachtig wordt. (+) Verder zou ik niet te bang zijn voor het suffig worden, want de werking is heel licht. Ik hoor van veel mensen dat ze helemaal geen effekt merken. Ik merk zelf een rustgevend effekt als ik 2 tabletten van 45mg neem. Behalve ontspannend, zou ook het concentratievermogen moeten bevorderen.