Ik heb een blaar onder mijn tong, hoe verminder ik de pijn?

Ik heb afgelopen maandag thee die direct uit een thermoskan kwam gedronken, nu is mijn tong verbrand. Maar eigenlijk zit er maar nu maar een blaar op mijn tong, deze zit alleen wel aan de onderkant. Iemand enig idee hoe ik de pijn hiervan kan verminderen? Het proces kan versnellen? Moet ik naar een dokter hiermee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De dokter kan hier niet veel mee denk ik. Aangezien hij jou geen zalfje kan geven om onder je tong te smeren. Een pijnstiller kan uiteraard wel.
Maar als de pijn langer dan een week aanhoudt, zou ik toch even langs de huisarts gaan.

Het beste antwoord

Aan een verbrande tong kun je op zich niet heel veel doen, en een huisarts kan er ook niet zo veel mee. Is je tong zo ernstig verbrand dat je er helemaal geen gevoel in hebt, dan is het misschien wel verstandig het even te laten beoordelen door je huisarts of tandarts, maar dan kan er alsnog niet zo heel veel aan gedaan worden. Een verminderde of zelfs tijdelijk afwezige smaak is trouwens normaal bij een verbranding van je tong, en de tong kan ook een wat grijzige kleur hebben of krijgen. Dat is op zich normaal, maar als je helemaal niets meer voelt dan heb je een ernstiger verbranding. Nu voel je blijkbaar in elk geval pijn, maar misschien niet overal.

Direct na de verbranding moet je goed koelen, net als bij een andere verbranding. Onder stromend water houden is wat lastig met een tong (vermoeiende houding lijkt me) maar je kunt aan een (water)ijsje likken, voorzichtig op een ijsblokje zuigen of koude dranken drinken.

Een verbrande tong kan zeer pijnlijk zijn, maar geneest sneller dan een brandwond van de huid. Je zou bij de apotheek kunnen vragen naar strepsils met lidocaïne of een lidocaïne spray voor de mond. Die strepsils worden natuurlijk verkocht voor keelpijn, maar de lidocaïne verdoofd de slijmvliezen in je mond: houd je hem een tijdje onder je tong, dan zal de tong wat verdoofd raken. Pas daarna wel heel goed op met eten en drinken, want doordat je minder voelt zou je opnieuw je tong kunnen branden of op een andere manier pijn kunnen doen.

Probeer de komende dagen extra te letten op hete dranken of voeding, opnieuw hitte op je tong al nu meer pijn doen dan anders. Ook scherpe gekruid eten zal meer pijn veroorzaken, ik zou dat even mijden als ik jou was. Een brandblaar moet je in principe nooit doorprikken, dus probeer hem ook heel te houden zodat het goed kan genezen. Na een paar dagen tot een week zou het al veel minder moeten zijn: zoals ik al schreef geneest je tong gelukkig vrij snel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, het was meteen al een stuk minder met die strepsils. Het is nu gelukkig bijna over

Andere antwoorden (4)

Ik heb mijn tong ook wel een verbrand door thee te drinken. Ik drink dan voor een paar dagen geen warme thee meer, maar dan drink ik limonade en water. Misschien kan je een paracetemol nemen om de pijn te verminderen. Als de pijn erger word of na enkele dagen nog niet over is zou ik naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de onmiddellijke pijn zou ik een ijsklontje in mijn mond onder mijn tong heen en weer bewegen, dat verkoelt zeker de pijn.

I.p.v. de suggestie van een paracetamol zou ik eerder even naar de huisarts gaan, deze ziet hoe erg het is en kan meteen maatregelen nemen.

Je kunt natuurlijk ook even je huisarts bellen en vragen of er zo-wie-zo iets aan gedaan kan worden, zoals eventueel het doorprikken van de blaar, al zijn huisartsen daar niet zo'n fan van i.v.m. infectie gevaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is doe als ik mijn tong verbrandt is wat zout op de blaar leggen dit prikt enorm maar na een dag is het bijna helemaal genezen. Je kunt ook wat zout in een glaasje water doen en dan gorgelen en dan weer uitspugen. Beterschap!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien helpt het om aftengell op de blaar aan te brengen, dit heeft een (licht) verdovende werking en brengt ook voor een tijdje een beschermend laagje op de blaar wat redelijk goed een poosje blijft zitten.