Kan je door velletjes bijten huidkanker krijgen?

Ik bijt regelmatig mijn nagels maar dan bijt ik ook mijn velletjes. Kan je hierdoor huidkanker krijgen want kanker ontstaat wel door het ongeremd doorgaan van celdeling.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heeft er niks mee te maken, je krijgt daardoor geen mutatie in je cellen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Huidkanker krijg je door UV-straling of erfelijke aanleg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je reactie is erg verwarrend. Je krijgt geen huidkanker door UV-straling of erfelijke aanleg. UV-straling of erfelijke aanleg zijn twee factoren die wel het risico op huidkanker vergroten. Erfelijke aanleg is daarbij zelfs zeer zeldzaam (1-10% van de huidkankers). Diegenen met een erfelijk defect hebben daarbij wel een zeer hoog risico op het ontwikkelen van huidkanker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Trickshottingls
Antwoorden genoeg dus van mij een tip. Aangezien ik weet dat het velletjes bijten soms goed zeer kan doen als je te ver gaat, doe er dan wat vaseline op. Binnen 10 minuten is de pijn weg. Als het bloedt, eerst ontsmetten.
Spreek helaas uit ervaring...

Antwoorden (3)

Nee, die velletjes bijten is natuurlijk niet goed voor je en je kan er ontstekingen van krijgen, maar kanker zal je er niet van krijgen.
In je lichaam delen dagelijks miljarden en miljarden cellen, die cellen die moeten worden gemaakt om dat velletje te vervangen zijn daar maar nietig bij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bijt mijn nagels wel heel extreem haha.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
TrickshottingIs probeer van het bijten af te komen,als je tot bloedenstoe bijt is de kans op ontstekingen inderdaad groot,buiten dat is het ook geen fraai gezicht ;-)
Amalunea +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ps Zie mijn antwoord
Ik heb bij het antoniuskankercentrum de oorzaken van huidkanker gevonden.

Het ontstaan van huidkanker houdt verband met:

UV-licht: de totale hoeveelheid ultraviolette straling die een mens in de loop van zijn leven opdoet. De cellen van onze opperhuid zijn uitgerust met een speciaal reparatiesysteem. Zij herstellen schade die door UV-straling in ons DNA ontstaat. Als een DNA-beschadiging op een belangrijk punt in het erfelijke materiaal niet gerepareerd wordt, ontstaat er een kwaadaardige cel. Deze kan groeien en uitmonden in huidkanker.
Een overmatige blootstelling aan ultraviolette straling tijdens de kinderjaren (tot ongeveer 15 jaar). Hoe hoger de UV-belasting in de jeugdjaren, hoe groter het risico op basaalcelkanker op latere leeftijd.
Het aantal keren dat iemand verbrandt. Naarmate een mens in zijn leven vaker verbrandt, neemt het risico op huidkanker toe.
Het aantal keren dat iemand een nog niet gewende (= niet verdikte) huid van het ene op het andere moment volop aan ultraviolette straling blootstelt.
Meer risico/oorzaken
Bepaalde erfelijke kenmerken beïnvloeden het risico op huidkanker. Het gaat dan vooral om het huidtype dat wordt geërfd. Mensen met een lichte huid lopen meer risico op huidkanker dan mensen met een donkere huid en bij sommige huidafwijkingen bestaat een verhoogd risico dat zij ontaarden in huidkanker. Een voorbeeld daarvan is een bont patroon van moedervlekken, de zogenoemde klinisch atypische naevi.
Mensen die op jongere leeftijd zijn bestraald voor een huidaandoening lopen een verhoogd risico op huidkanker op en rond de bestraalde plek.
Ook mensen die een orgaantransplantatie hebben ondergaan, bijvoorbeeld een niertransplantatie, hebben een verhoogd risico om huidkanker (vooral plaveiselcelcarcinoom) te krijgen. Dit komt door de medicijnen die zij vanwege de transplantatie (hebben) moeten gebruiken. Zij moeten voorzorgsmaatregelen in acht nemen bij de blootstelling aan ultraviolette straling.
De ziekte kan ook ontstaan op plaatsen die niet of nauwelijks in de zon zijn geweest, in een litteken na röntgenbestraling of in langdurig bestaande wonden.

Het bijten van je velletjes kan geen kanker veroorzaken.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"in langdurig bestaande wonden" klinkt als : ik bijt wel extreem veel mijn velletjes kapot.
Het antwoord op je vraag is Nee. Je ontwikkelt geen huidkanker door het bijten van 'velletjes' of nagels. Er is ook geen sprake van ongeremde celdeling. Je lichaam deelt namelijk het aantal cellen dat nodig is, maar gaat niet door als het 'velletje' eenmaal terug is. Een velletje hangt namelijk vaak al los, en moet sowieso vervangen worden, als je het nu afbijt of niet.
Nagels groeien vrij constant, ookal bijt je ze af, dan zullen ze even snel bijgroeien. Ook hier is er dus geen sprake van 'ongeremde' deling.

Huidkanker kun je ontwikkelen door een reeks mutaties in een bepaalde cel. Een cel moet verschillende mutaties ondergaan op DNA niveau voordat deze transformeert tot een kankercel. Je cel heeft ook veel verdedigingsmechanismen hiertegen. Vergelijk het met een Jenga toren, je kan vrij veel steentjes weghalen, op een gegeven moment zal de toren (cel) steeds instabieler worden en minder functioneel, totdat deze op een gegeven moment omvalt (ontwikkelen van kanker).

Er zijn bepaalde omgevingsfactoren die sneller mutaties in het DNA veroorzaken. De belangrijkste hiervoor zijn UV-straling, type van je huid en in mindere mate erfelijkheid. Maar deze factoren heeft Erna in haar bericht hierboven al goed uitgelegd.

Dus maak je geen zorgen, het bijten van nagels en/of 'velletjes' heeft geen versnellend effect op huidkanker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat is geen aanleiding op huidkanker. Cellen delen zich continu. Toch nou ik stoppen met velletjes bijten want dit kan voor ontstekingen zorgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bijten van velletjes zal niet voor serieuze ontstekingen zorgen. Het zal een lokale respons geven, het zo genoemde 'zweren'. Maar erg serieus is dit niet en dit is niet echt een gezondheidsrisico. Het is vervelend en een paar dagen pijnlijk, maar daar zal het ook bij blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Superlana het kan wel degelijk gaan ontsteken en zweren kan daar een gevolg van zijn.
Zie mijn reactie bij de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ps Van mij reactie heb ik inmiddels een antwoord gegeven omdat ik het te belangrijk vind.