Mijn broer is zelf shiatsu therapeut en dat ben je niet zomaar. Het was een zware opleiding die heel veel theorie omvat. Als je shiatsu therapeut bent met het officiële diploma, ken je het menselijk lichaam helemaal met al zijn energiepunten, meridianen en eerste hulppunten. Het behandelen richt zich op het vrijmaken van energieblokkades door die punten,te drukken die daarvoor afgemeten worden met de vingers. Voorbeeld;
Toen ik zwanger was, kreeg ik blaasontsteking. Doordat ik geen antibiotica wilde slikken heb ik door hem het eerste hulp punt laten uittekenen zodat ik het zelf af kon drukken.
Hij weet precies waar die punten zitten die met bepaalde organen in verbinding staan. Hij begon met twee vingers naast elkaar af te meten op mijn scheenbeen waar het moest liggen, hij drukte met de top van zijn vinger op het plekje en er ging een pijnlijk gevoel door me heen! Alsof hij er een mes in stak.Terwijl hij niet eens hard drukte, maar toen wisten we dat dat de goede plek moest zijn. Hij
tekende er een kruisje op en dit moest ook enkele tellen afdrukken zodra ik pijn voelde. Echt, je voelde de pijn gewoon wegstromen. Na een paar dagen was ik van de blaasontsteking af. Een shiatsutherapeut heeft geleerd dat elk orgaan in verbinding staat met psychische problemen of karaktereigenschappen. Als bijv. het geloof voor jou erg belangrijk is, staat dit in verbinding met je darmen. Streng gelovigen hebben dan ook vaak darmklachten of aandoeningen. Voor een behandeling gaat een shiasutherapeut dan ook eerst een gesprek aan om uit te vinden welk orgaan betroffen kan zijn en welk punt hij af moet drukken. Mijn schoonmoeder heeft MS en werd een keer wakker met een aangezichtsverlammming.
Hij heeft haar behandeld en na een paar sessies kon ze alweer haar tong uitsteken en waren haar ogen al niet meer zo koud. Hij heeft het weer helemaal goed gekregen.
Hij was ook de enige waar ze baat bij had als hij masseerde. Een fysiotherapeut aaide maar wat vergeleken met mijn broer, volgens haar. Dit voelde ze tenminste. Het is een aziatische geneeswijze en de aziaten zijn erg gericht op de natuur, zowel geestelijk als lichamelijk ben je namelijk betroffen als je wat mankeert.
Ik ben erg nuchter maar heb het zelf ondervonden en weet dat het werkt, mits die therapeut ook echt het erkende diploma gehaald heeft en zichtbaar het shiatsu embleem tonen kan, dat je alleen dan krijgt.
amc
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Ik wens je veel succes en vind het enorm knap dat je eraan begonnen bent. Als ik de poster bij mijn broer zie met het menselijk lichaam en al die meridianen en punten zou ik het nooit onthouden.Mijn broer heeft een olifantengeheugen en autistische stoornis, waardoor hij heel snel en veel leert. Hij heeft vele interessen en weet daarom ook veel. Hij doet het erbij als iemand om zijn hulp vraagt, maar heeft geen praktijk hoor. Hij wilde alleen alles ervan weten omdat hem dit intrigeerde. Hij had ook zijn opleiding bij de enige in Nederland die zich toen Shiatsu dokter mocht noemen. Ik weet alleen nog dat hij daarvoor in Baarn moest zijn en dat hij Dennis heette. Dit was in de 70-80er jaren, dus nog niet zo bekend en zeker niet bij het toenmalige ziekenfonds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn de effecten blijvend? Nee.

Andere antwoorden (4)

Hieronder een aantal ervaringen van mensen die shiatsu-behandelingen hebben gekregen. Als ik het zo lees dan werkt het wel volgens mij:

vrouw, 67 jaar, vrijwilligster bejaardenzorg
klachten: maag-en darmklachten,slapeloosheid
"....omdat ik al een aantal jaren maag- en darmklachten had en niet langer synthetische geneesmiddelen wilde gebruiken, zocht ik hulp via de shiatsu-therapie.
Hoewel ik er totaal niet mee bekend was, gaven de behandelingen veel ontspanning en brachten ook de ingewanden tot rust.
Tijdens de doeltreffende behandelingen wordt je niets opgedrongen aan opvattingen in welke richting dan ook, met andere woorden; je hoefde er niet in te geloven, het werkte namelijk heel concreet.
Na ongeveer vijf behandelingen was bij mij niet alleen de overproductie van maagzuur verdwenen, ook de slapeloosheid behoorde tot het verleden."

vrouw, 44 jaar,beeldend kunstenaar
klachten: stress, rugpijn, slaapproblemen
"....toen ik voor een aantal shiatsu-behandelingen kwam, had ik stress-klachten, rugklachten en sliep ik geregeld slecht.
Wat bij mij duidelijk door de shiatsu verminderd is, zijn mijn rugklachten die voor een groot deel ontstaan waren door overbelasting.
Na de behandelingen voelde ik mij altijd heel relaxed en als herboren."

man, 40 jaar, verzekeringsadviseur
klachten: rsi, knie-problemen, schouderpijn
"....de klachten waarmee ik voor een shiatsu-behandeling kwam waren rsi-klachten in mijn schouder, en pijn en bewegingsbeperking in een van mijn knieën.
Een shiatsu-behandeling nodigt mij meestal uit om actief mee te voelen.
Je zou kunnen zeggen dat mijn lichaam bij shiatsu wakker wordt en zich tegelijkertijd ontspant.
Ik noem dat in balans zijn. Ik ben er van overtuigd dat dit het zelfhelend vermogen van mijn lichaam optimaliseert.
Als ik in balans ben ga ik ook bewuster met mijn lichaam om. Dit is met name van belang bij mijn rsi-klachten.
De behandelingen hebben vooral bijgedragen aan de verbetering van mijn knieklachten."

vrouw, 31 jaar, project-manager
klachten: stress-problemen
"....ik ben met shiatsu begonnen omdat ik last had van gespannenheid en angstgevoelens.
Door de shiatsu-behandelingen is het gespannen gevoel in grote mate afgenomen.
Ook wat betreft de angstgevoelens is er veel veranderd. Deze gevoelens zijn minder aanwezig in mijn dagelijks leven.
Ik heb het idee dat de behandelingen nog lang hebben doorgewerkt en tot vermindering van mijn klachten hebben geleid."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt als je erin gelooft. Maar dat is met veel zo.

Toegevoegd na 4 uur:
De therapie wordt gebruikt bij de volgende aandoeningen:

rugpijn
migraine of andere soorten hoofdpijn
whiplash en stijfheid in de nek
gereduceerde mobiliteit
menstruatiepijnen
spijsverteringproblemen
verschijnselen van astma
sportblessures
"frozen shoulder"
ischias
hypertensie
Fysieke aandoeningen, emotionele onevenwichtigheid en mentale rusteloosheid (in combinatie met counseling)

Met andere woorden: net als Haarlemmermeer olie dat werkte ook altijd en voor alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
therapie wordt gebruikt bij de volgende aandoeningen: rugpijn
migraine of andere soorten hoofdpijn
whiplash en stijfheid in de nek
gereduceerde mobiliteit
menstruatiepijnen
spijsverteringproblemen
verschijnselen van astma
sportblessures
"frozen shoulder"
ischias
hypertensie
Fysieke aandoeningen, emotionele onevenwichtigheid en mentale rusteloosheid (in combinatie met counseling) Net als Haarlemmermerolie dus.
nee, zit tussen de oren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
shiatsu ken ik als "drukpunt" massage.
Zoals alle fysiotherapie kan dit dus voor bepaalde klachten helpen.
Vooral klachten wegens gespannenheid , de daarbij behorende vermoeidheid ed.(waaronder dus ook buikklachten) kunnen hierdoor verminderen.

Elke geneeswijze voor het doel waarvoor die bedoeld is dus.

Dit is mi. geen kwakzalverij derhalve.