Is slapen in een zittende houding ongezond?

Ik vermoed zelf dat dit niet gezond kan zijn, maar kan hier echter geen bewijs voor vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.3K

Het beste antwoord

Laten we ermee beginnen om de vraag te stellen in welke houding het handigste is. Want daar begint het toch mee. In de trein sukkel je vast wel eens weg en met een beetje nekpijn word je weer wakker. In de Middeleeuwen was het normaal om zittend te slapen omdat ze bang waren dat het bloed naar het hoofd zou stromen en je dus niet meer wakker zou worden, als je lag.
Of waarom zou je niet staand kunnen slapen? Zelfs liggend zijn er verschillende opties: op je buik, op je rug of op je zij. Staand slapen kan in elk geval niet, omdat je dan simpelweg omvalt. Staand is het maximaal haalbare een mentale uitschakeling.

Zittend slapen kan best en heb je ook vast wel eens gedaan. Toch is dat niet zo goed voor je. Je kunt wel even zittend slapen, het gaat best goed voor een paar uur, maar voor de lange termijn is het niet optimaal. Je moet namelijk rusten, en zittend rust er veel kracht op je kont. Zittend knikkebollen is niet natuurlijk, omdat je nekwervels dan een verkeerde houding aannemen.

Als je ligt, wordt de kracht veel beter verdeeld over je lichaam. Je lichaam moet een natuurlijke houding aannemen, die ervoor zorgt dat je lichaam optimaal kan uitrusten. Op je buik kun je dus beter niet liggen, omdat je nek dan scheef ligt en je wervelkolom geforceerd in een houding wordt geduwd. Daarnaast is het erg belangrijk om veel raakvlak met het matras te hebben. Als je meer raakpunten met het matras hebt, is de druk gelijkmatiger verdeeld. Druk en tegendruk bepalen voor een groot deel hoe comfortabel je ligt en ook de pijntjes kunnen hiermee samenhangen. Of je op je rug of op je zij ligt, maakt niet zo veel uit. Het heeft allebei voor- en nadelen, maar zijn in principe goed.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord, leuke gedachte gang. Bron alleen niet zo heel sterk. Evengoed het beste antwoord :)

Andere antwoorden (1)

In het algemeen geldt: zitten is ongezond. Het menselijk lichaam is gemaakt om te lopen en te liggen; staan en zitten kun je het best vermijden.