Als ik baking soda gebruik om mijn PH waarde naar beneden te brengen, is er dan een ondergrens?

Als ik te veel baking soda zou gebruiken, kan de PH waarde dan ook te laag worden, of is er een ondergrens, waarbij de PH waarde stopt en niet lager kan worden , door het gebruik van bakingsoda?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij ook dat je problemen met je nieren en bloeddruk kan krijgen als je teveel gebruikt. Half theelepeltje per dag is het advies toch?
Ritsuka
9 jaar geleden
de ph van wat verlagen? van je eigen lichaam?
Reddie
9 jaar geleden
Je lichaam zorgt zelf voor een constante pH. Dat is ook heel belangrijk voor allerlei chemische processen.
Die pH kun je normaliter echt niet wijzigen, en als je dat met grof geweld toch doet is het dodelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een onzin, als je de PH waarde van je lichaam gaat verlagen zal je lichaam er alles aan doen om dit weer terug te bergen naar een normale waarde.
Cryofiel
9 jaar geleden
De theorie achter baking soda klinkt aardig - maar dat geldt alleen zolang je geen goede achtergrondkennis hebt. Zodra je weet hoe het lichaam functioneert, snap je direct wat een onzin het gebruik van baking soda is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Rare redenering. Het gebruik van Rennies en verwante carbonaathoudende maagzuurdempers zou om dezelfde reden dus onzin zijn omdat dat ook je maag zou aanzetten tot extra zuurvorming.
Sterker nog: ALLE medicijnen zouden zinloos zijn vanwege mogelijke 'rebound'- effecten.
Dus: last van een 'te zure' maag? 'Zuiveringszout' oftewel natriumbicarbonaat helpt wel degelijk!!!

Antwoorden (1)

Het gebruik van baking soda om je pH te beïnvloeden wordt alleen aanbevolen op alternatieve websites (overigens: baking soda is juist bedoeld om de pH *omhoog* te brengen, niet omlaag...). In werkelijkheid is het een onzinnig idee.

Als je baking soda inneemt, wordt de inhoud van de maag daar minder zuur van. Dat effect is echter slechts tijdelijk. De maag heeft immers als taak de maaginhoud zeer zuur te houden. De maag zal dus direct merken dat de inhoud nu minder zuur is. De maag reageert daarop door extra veel maagzuur aan te maken, net zolang tot de maaginhoud weer zeer zuur is.

Wat je dus doet is de maag extra belasten, want die moet nu ineens een stuk harder werken. De uiteindelijke zuurgraad van de maag blijft onveranderd, want het is de taak van de maag de pH rond de 2 te houden.

"Jouw" pH-waarde zal dus totaal niet veranderen. En dat is maar goed ook: als het zo eenvoudig zou zijn je pH-waarde te veranderen, zou je een erg lage levensverwachting hebben... wij blijven slechts in leven doordat het lichaam zo fantastisch goed in staat is de eigen pH te regelen. Daarop ingrijpen is extreem gevaarlijk. Maar maak je geen zorgen: jouw baking soda heeft gelukkig geen invloed, zoals ik hierboven uitlegde.

Overigens bestaat "de" pH van het lichaam niet. Elk orgaan heeft een eigen pH. Binnen een orgaan heeft de inhoud van de cellen een andere pH dan de vloeistof die tussen de cellen in zit. Dit is dus een tweede reden waarom baking soda geen invloed heeft op "de pH": er bestaat niet zoiets als "de pH".

Voor meer achtergronden kun je het uitstekende antwoord van Gabi71 lezen op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/vraag/542369/ph-waarden-voedingsmiddelen-terugvinden#1601492

Lees ook de reacties onder Gabi71's antwoord, daar wordt nog veel meer nuttige informatie gegeven.

Toegevoegd na 3 minuten:

Zoals je elders op deze pagina kunt lezen, is baking soda ongezond. Het is namelijk natriumbicarbonaat. Voor het lichaam heeft dat hetzelfde effect als het slikken van zout: je bloeddruk gaat ervan omhoog, je nieren worden extra zwaar belast, en bij echt groot gebruik help je de Na/K-balans om zeep die cruciaal is voor het functioneren van alle zenuwcellen.

Het is niet voor niets dat baking soda alleen maar op alternatieve sites wordt aanbevolen, en nooit door artsen.

Baking soda heeft dus geen enkele invloed op welke pH dan ook, maar het is wel een behoorlijk ongezond middel.

Geen voordelen, wel grote nadelen. Laat het dus maar liever staan.

Cryofiel
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
+++ helder! duidelijk! en correct !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet helemaal eens met je eindconclusie ; hier is 'zuiveringszout' gewoon de meest gangbare maagtablet, en ook artsen bevelen het gewoon aan. Met mate, uiteraard; niet voor mensen die altijd last van de maag hebben - die mogen eerst hun dieet onder de loep nemen. Maar bij een indicentele maagpijn werkt het uitstekend.
Kost geen drol ook, vergeleken met de extreem dure Rennies die min of meer hetzelfde bevatten.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Marleen, er is verschil tussen medisch gebruik van zuiveringszout voor een werkelijk bestaand symptoom (dat is wat jij noemt), en onverantwoord gebruik voor het nastreven van een doel dat niet alleen onbereikbaar is, maar dat zelfs levensgevaarlijk zoui zijn als het wel bereikbaar zou zijn. Dit is het verschil tussen gebruik dat op de feiten is gebaseerd (dat is wat jij noemt), en gebruik dat op een onjuiste theorie is gebaseerd (dat is waar vraagstelster over heeft gelezen).