Wat is beter ononderbroken slaap of onderbroken slaap?

Is het het beter om bijvoorbeeld 8 uur achter elkaar te slapen of is het beter om bijvoorbeeld steeds om de 1 uur wakker te worden gemaakt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

8 uur ononderbroken is beter. Als je elk uur wakker wordt, krijg je geen kans om diep in slaap te komen. Je slaap verloopt in ondiepe en in diepe fases, en de diepe fases heb je nodig om echt uit te rusten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Normaal is het beter om door te slapen.
De enige uitzondering is voor mensen die net een zware klap op hun hoofd hebben gehad. Dan is het voor 1 nacht beter om iemand elk uur of elke 2 uur wakker te maken. Dat doet men om dan te testen of iemand nog " normaal" reageert. Een te diepe slaap kan dan duiden op hersenletsel, en dan moet diegene meteen naar medische hulp.
Erna55
9 jaar geleden
In de structuur van ons DNA zit voorgebakken dat je in twee etappes slaapt van ongeveer 4 uur per keer. Dit zie je nog terug bij verschillende natuurvolkeren die geen gebruik maken van elektrisch licht. Zij slapen 4 uur, worden wakker, praten wat met elkaar en vallen dan weer voor 4 uur in slaap, totdat het licht wordt.

Maar in onze westerse maatschappij wordt er altijd vanuit gegaan dat het beter is om 8 uur achter elkaar te slapen. Wij hoeven ook niet meer te gaan slapen als het donker wordt. Onze hormonen staan onder invloed van de hoeveelheid licht die we krijgen. Daarom is het minder verstandig om voor het slapen dingen te doen die veel licht geven. Lezen bij zwak licht is dan beter dan lezen bij fel licht.

De slaaphormonen worden afgegeven als er weinig licht is. Of het beter is om achterelkaar door te slapen of niet hangt dus af van je culturele achtergrond en de mate waarin kunstlicht beschikbaar is.