Waarom mag je geen bloed doneren in de eerste 4 maanden nadat je een nieuwe seksuele partner hebt?

In Nederland kan ik enkel vinden dat het problemen geeft als je man ook seks heeft gehad met een andere man, maar in België mag je geen bloed doneren in de eerste 4 maanden nadat je seks hebt gehad met een nieuwe partner.
Nou komt bij ons op de faculteit het rode kruis zodat we bloed kunnen doneren, maar volgens de site mag ik geen bloed geven (terwijl ik weet dat hij geen soa's heeft en ik was nog maagd voor hem).
Zelfs al gaat het om HIV dan zijn de symptomen pas na een aantal jaar zichtbaar, dus heeft iemand een idee waarom deze regel er is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het gaat om het tegengaan van zogenaamde window-donaties; donaties van bloed dat al wel besmet is, maar waarvan de besmetting nog niet meetbaar is. Voor een ziekte als HIV is dat window maximaal een maand of 3. Kortom, ben je bij het eerste contact besmet, dan is dat na 3 maanden meetbaar; test je na 3 maanden negatief, dan ben je niet besmet bij de eerste keer.

Mbt 'ik weet dat hij geen soa's heeft' -dat zeggen ze allemaal :-) Meten is weten.
tinus1969
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om ervoor te zorgen dat eventuele beginnende SOA's (waarvan je zelf nog niet weet dat je die hebt) niet in het donorbloed komen. Dat kan namelijk leiden tot afkeur van grote partijen bloed (of als het niet ontdekt wordt tot verspreiding van de SOA, maar die kans is zeer maar dan ook zeer gering).