Als je niet weet hoe oud je bent, is er dan een wetenschappelijke/medische manier om dit vast te stellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zijn manieren om de leeftijd te schatten, bijvoorbeeld aan de hand van het gebit of röntgenfoto’s. Bij kinderen wordt vaak gekeken naar de groeischijven en ook de eventueel aanwezige puberteitsontwikkeling. Bij volwassenen is röntgenonderzoek ook zinvol: bepaalde degeneratieve afwijkingen kunnen een goede indicatie geven van iemands leeftijd. De tussenwervelschijven verliezen bijvoorbeeld hoogte naarmate iemand ouder wordt, de gewrichten worden minder flexibel en bepaalde aandoeningen komen veel vaker voor op latere leeftijd. Ook bloedonderzoek kan ingezet worden om iemands leeftijd te schatten. In de praktijk gebeuren dit soort dingen vooral in de forensische geneeskunde: als de identiteit van een slachtoffer van een misdrijf onbekend is, worden dit soort technieken ingezet om de leeftijd te schatten. Is er materiaal (bloed, DNA) van de dader aanwezig, dan kan dat soms ook gebruikt worden voor een schatting. Hoe meer materiaal er is, hoe betrouwbaarder de schatting zal zijn.

Dit alles blijft natuurlijk wel een schatting: het is geen exacte wetenschap. Iemand die bijvoorbeeld langere tijd ondervoed is geweest kan al op jongere leeftijd bepaalde (skelet)afwijkingen vertonen die je meestal juist bij ouderen ziet, en ondervoeding of slechte leefomstandigheden kunnen ook de groei en ontwikkeling van een kind negatief beïnvloeden. Ook kunnen specifieke aandoeningen het schatten van de leeftijd soms moeilijker maken, en er zijn natuurlijk altijd mensen die veel afwijken van het gemiddelde: een kind dat heel groot is voor zijn leeftijd en misschien ook al wat eerder in de puberteit komt dan leeftijdsgenoten, zal snel wat ouder geschat worden – en vice versa natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juistem. Je leeftijd kan tot op een marge van 5-10 jaar geschat worden, maar je verjaardag vaststellen is echt onmogelijk.