Ik fiets 5 dagen in de week bij elkaar een uur per dag (halfuur naar werk en halfuur terug) is dit voldoende qua beweging?

Ik heb een zittend beroep en ik ga binnenkort volledig op dieet. Door mijn beroep look ik elke dag gemiddeld maar 4000 stappen (elke dag stappenteller bij mij)

Is dit fietsen voldoende beweging (naast de 4000 stappen)? Of vereist verantwoord afvallen meer beweging?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Je fietst een uur per dag, daarmee voldoe je ruim aan de aanbevolen hoeveelheid beweging. Aangeraden wordt een half uur per dag intensief te bewegen, een uur is dus meer dan voldoende. Bewegen samen met een dieet is uitermate gunstig om af te vallen. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Je komt aan een heel redelijke beweging op deze manier. Het is absoluut niet nodig om intensief te fitnessen o.i.d. om af te vallen.

Deze vorm van lichamelijke oefening lijkt me dus heel netjes; niet overdreven, maar ook niet onder de maat. Nu nog goed letten op je dieet - al doe je dat waarschijnlijk al, of heb je daar op z'n minst een goed plan voor - en dan komt dat afvallen als het goed is vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima beweging! Beetje rek en strekoefeningen erbij en je blijft mooi strak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is een soort van vuistregel dat het goed is om per dag 30 minuten intensief te bewegen, bijvoorbeeld voetballen of tennisen.
aangezien jij 1 uur fietst doordeweeks heb jij daar opzich wel genoeg beweging, ik weet alleen niet of jij hard fiets of het heerlijk rustig aan doet, dat maakt een groot verschil.

ik zal in ieder geval aan raden om nog wel wat aan sport te doen, op zaterdagen bijvoorbeeld. lekker tennisen of wielrennen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is afhankelijk van de intensiteit van het fietsen. Als je lekker doortrapt is dat zeker voldoende.

De Nederlandse Beweegnorm zegt dat minimaal 5 dagen in de week minimaal een half uur per dag matig intensieve beweging voldoende is.
De fitnorm geeft aan dat wanneer je minimaal 3 keer per week 20 minuten zwaar intensieve beweging hebt, dat je daar dan aan voldoet.

Het lijkt me dat je in ieder geval aan de Beweegnorm voldoet en als je echt flink doortrapt voldoe je ook nog aan de fitnorm.

Ga zo door zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is voldoende qua beweging. Echter zijn er aantal zaken die je moet meenemen. Zo is je lichaam inmiddels gewend aan deze beweging. Dus het heeft geen invloed meer op je stofwisseling, alleen als je stopt, merk je dat je stofwisseling langzamer gaat werken. Wil je dus je stofwisseling beïnvloeden dat het gaat versnellen; dan kun je het beste kiezen om 1 keer of 2 keer in de week een intensieve sport te doen waarbij je een combinatie doet van cardio- en krachttraining.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima zo! Je beweegt genoeg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe begin je pas na zo een 20 minuten kalorieen te verbranden. In jouw geval dus 30 min is uitstekend! En als je dit nu ook nog eens 2 keer per dag doet dan is de beweging voldoende.

Alleen omdat je dit natuurlijk elke keer hetzelfde doet gaat je lichaam hieraan wennen. Wellicht kan je er iets sportiefs van maken door de snelheden te veranderen. Bijvoorbeeld door 5 minuten heel hard te gaan fietsen en daarna weer 5 minuten rustig, en dan weer 5 min, hard enz.enz.
Of je zet hem in een hele zware versnelling.
Het gaat erom dat je af en toe wat afwisseling erin gooit zodat je lichaam er niet aan gaat wennen en dus het effect minder wordt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het ook afhankelijk is van wat je precies wilt afvallen;

1. de kilo's op de weegschaal moeten omlaag
2. spiermassa moet groter, vetpercentage lager
3. vetpercentage lager

Wanneer je voor 1 kiest, maakt het opzich niet zoveel uit wat voor soort beweging je krijgt; afvallen == meer energie gebruiken dan innemen. Kans is alleen wel dat je ook je spiermassa wat kleiner laat worden doordat je minder eet.

Wanneer je voor 2 kiest, kan je beter 3x krachttraining per week doen, gevolgd door 45 mins cardio (ongeveer). Dan krijg je strakke spieren en val je af in vetpercentage. Wel rekening houden dat je genoeg eiwitten binnen krijgt na je training, zodat je spieren zich optimaal kunnen herstellen.

Wanneer je voor lager vetpercentage gaat, kan je beter je hartslag laag houden, dan hou je je training langer vol. Je hebt dan niet persee krachttraining nodig, gezien je je spiermassa niet wilt vergroteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is genoeg beweging om je conditie op peil te houden.

Als toevoeging kun je nog wel een keer in de week iets meer inspannends te doen,zoals zwemmen of fitness.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag dan volgens de normen wel voldoende beweging zijn, maar om af te vallen is er meer nodig.

Ik deed hetzelfde.
Mijn dokter vertelde me dat die dagelijkse beweging van twee keer een half uur fietsen, als het ware `in je systeem`zit. Jouw eten en jouw stofwisseling nemen die gewone beweging gewoon mee.

Dus moest ik van hem meer bewegen, zoals een half uur per dag wandelen en dan wel flink doorlopen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als met eten is variatie in soort beweging belangrijk. Aan dezelfde type beweging went het lichaam, is weinig effectief.