Is iedereen die donker is perse een neger?

Deze vraag omdat ik het gevoel krijg dat iedereen gepas en ongepast maar over iedereen zegt die 'neger' vind dat een beetje gek, eigenlijk is een neger toch iemand uit Afrika... Dus iemand uit Suriname hoeft niet perse een neger te zijn ook al is zij of hij donker gekeleurt, niet dat het erg is, maar vroeg het me af

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Nee.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neger

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara (met uitzondering van de Hoorn van Afrika).[1] Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, wat zwart betekent (het is niet duidelijk of het daarvoor een afgeleide was van het Latijnse niger of het Griekse necro).

De benaming 'neger' of 'negroïde' wordt soms ook gebruikt voor de oorspronkelijke bewoners van Melanesië, die eveneens negroïde kenmerken hebben, ofschoon ze niet direct verwant zijn met zwarte Afrikanen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iemand uit Suriname heeft overigens een behoorlijke kans wel degelijk een neger te zijn, net zoals een donkergekleurde uit de Verenigde Staten. Dit zijn namelijk vaak afstammelingen van Afrikaanse slaven.

Toegevoegd na 2 uur:
Goede wedervraag van Jackd.

Wat noem je dan wel donker en geen neger?

Een aboriginal of oorspronkelijke inwoner van Austalië.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Nee" zou betekenen dat er donkere mensen zijn die niet oorspronkelijk uit afrika komen.
Zijn die er? (met oorspronkelijk bedoel ik ongeveer de laatste paar 1000 jaar, niet het ontstaan van de mens)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn die er? Ja. Aboriginals bijvoorbeeld zou ik geen negers noemen wel donker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen ik het opschreef bedacht ik me al dat dit een definitie discussie kon worden.
Aboriginals zijn zeker niet wit, maar donker?
Maar dat geldt ook voor Bosjesmannen. Ondertussen even gezocht:
Aboriginals zijn vanaf redelijk licht gekleurd tot donker, onderlinge verschillen want Australië is groot of menging met o.a. blanken? http://de-aboriginals.jouwweb.nl/eigen-benaming
Er is in ieder geval een donkere groep die geen neger genoemd wordt.
Dus inderdaad: Nee (als antwoord op de vraag) en +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen uit de richting van Pakistan en India vind ik soms ook wel aardig donker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn hele donkere Aziaten en Polynesiers die we geen negers noemen, maar heel zwart kunnen zijn, Op Sri Lanka bijvoorbeeld. Een "neger" (een rotwoord trouwens dat we niet voor niets bij voorkeur niet meer gebruiken) moet meer negroide (dat woord gebruiken we dan nog weer wel....)kenmerken hebben, zoals het kroeshaar en de bredere neusbrug, om hem alszodanig te kunnen omschrijven.
Hangt er vanaf wat je bedoelt met 'donker'. Als je het ras bedoelt dat oorspronkelijk uit Afrika komt (waaronder ook veel Surinamers vallen), dan kun je die mensen wel beschouwen als 'neger'. Er bestaan echter ook andere volkeren met een best wel donkere huidskleur, bijv. sommige Indianen of Indiërs. Die mensen worden niet gezien als 'negers'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vraag me nu zelf trouwens af of een Afrikaanse albino dan ook als neger geldt