Zijn de schadelijke effecten van het gebruik van XTC op lange termijn al bekend?

Vroeger werd het gebruik van XTC onder andere afgeraden omdat het effect op lange duur nog onbekend was. Zo'n 20 jaar later zal het toch wel bekend zijn dunkt me. Maar wat is de uitkomst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

dat je serotine in je hersenen op raken en je in een depressie beland na lang gebruik,dat kan ook na kort gebruik trouwens.en je lichaam accepteerd op een gegeven moment die pil niet meer en je zal 'm steeds vaker uitkotsen.t gewenste effect is ook ver te zoeken al hou je 'm binnen.dat is mijn ervaring..

Toegevoegd na 9 minuten:
die depressie is puur lichamelijk,en gaat echt heel diep,niet te onderschatten.je hersenen kunnen gewoon niet meer blij worden wat je ook doet.en t duurt dan ook echt lang om t weer goed te krijgen,als je t weer goed krijgt.ik heb t hier natuurlijk wel over wanneer je er wat teveel van ophebt gehad.ik denk dat als je héél af en toe wat slikt weinig van zal merken,afhankelijk van je eigen gezondheid natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de xtc van tegenwoordig is niet meer zoals hij ooit bedoelt is, en een stuk schadelijker doordat er vaak ook amfetaminen toegevoegd worden , die hollen je uit op lange termijn . verder sluit ik mij aan bij het serotonine verhaal van hierboven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het serotonineverhaal speelt ook het dopamine - en oxytocineverhaal een belangrijke rol, je jaagt dus in recordtempo deze belangrijke neurotransmitterstoffen er doorheen waarna je met een depletie (tekort) komt te zitten, de oxytocine zorgt voor de verliefdheidgevoelens die door MDMA wordt opgewekt.
Het latere gebrek aan dopamine zorgt voor de slechte motoriek , die tijdens de "kater"na extacygebruik ontstaat.
Mensen die deze middelen vaak gebruiken vernielen dus de hele "prethormonenhuishouding"en het herstel duurt langer naarmate extacy vaker en in grotere hoeveelheden gebruikt wordt, je wordt minder gevoelig voor de werking maar niet voor de vele bijwerkingen.
Het is dus in veel opzichten een (dure) sigaar uit eigen doos. Deze hormonen heb je hard nodig voor je mentale functioneren en - stabiliteit.
De uitgelokte depressie is mede daarom zo diep omdat je
geen stoffen meer in huis hebt, waarmee je hersenen zorgen dat je je goed voelt. Ik ken persoonlijk mensen die na langer gebruik van deze middelen in een gesloten inrichting zijn beland en alles hebben verloren wat ze ooit hadden......
Zelfs na herstel moeten ze dan de maatschappelijke achterstand weer weg zien te werken.
Omdat ze dat vaak niet zien zitten vluchten ze weer in extacy.
Ga dus niet uitproberen hoever je daarmee kunt gaan, het "point of no return "kun je ongemerkt gepasseerd zijn.
Het leven is daarna een hel.
Ik heb daarbij nog niet genoemd, dat extacy versneden wordt, en dat bijmengsel kan alles zijn wat denkbaar is,
vooral als de dealer je om welke reden dan ook niet mag, kan dat bijmengsel zelfs strygnine zijn.
Dat wil je niet meemaken.
Kappen dus is het beste advies wat ik je kan geven, ik ken teveel mensen die dat niet gedaan hebben en daar nu heel veel spijt van hebben.