wat is de maximale en minimale spreektoonhoogte van een vrouwelijke 18-jarige?

Dus hoeveel hertz

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Reddie
9 jaar geleden
Je spreekt niet in Hertz.
Als je spreekt is dat altijd met een zeer breed spectrum.
Amadea
9 jaar geleden
De gemiddelde spreektoonhoogte van een vrouw is 160 tot 286 hertz. Maar de gemiddelde vrouw is geen 18 jaar, dus wat het dan zal zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een gemiddelde vrouwenstem is wat hoger dan een gemiddelde mannenstem ; mannenstemmen hebben een gemiddelde frequentie van 100 hertz, vrouwen van 200 hertz en kinderen van 300 hertz.
Maar gemiddelden zijn nog geen maximum en minimum. Er zijn mannen met hogere stemmen dan het vrouwelijk gemiddelde, vrouwen met een kinderstemmetje - en vrouwen met een 'mannenstem', zoals ondergetekende. Wij hadden van de week een pianostemmer over de vloer en daarbij een tablet met chronometer-app op tafel liggen, en als we spraken kon je heel leuk zien dat ik steeds rond en onder de 140 zat, en mijn dochters rond de 240. Ik heb wel een uitzonderlijk lage stem maar zij geen uitzonderlijk hoge. Maar echt goed meten kun je het niet, want dat ding flabbert inderdaad alle kanten op. Er zullen dus, welke maxima je ook bedenkt, altijd mensen zijn die daar af en toe (want nooit constant, een stem is niet monotoon) boven zitten en af en toe er onder. Maar rond de 200 hertz (tussen de 100 en 300) mag je voor een vrouwenstem als normaal beschouwen. (Al zijn beduidend lagere of hogere stemmen niet abnormaal, hooguit uitzonderlijk). Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijke_stem

Antwoorden (1)

Kort door de bocht: het maximum ligt rond de 280 Hz (als je klein bent), het minimum rond 110 Hz (als je groot bent).

Nu de nuance: De hoogte van de stem is afhankelijk van de lengte van de stembanden. Wanneer je groot bent (zeg 1.85) is de kans dat je een lage stem hebt ( gemiddelde frequentie circa 175 Hz) groot. Wanneer je klein bent (zeg 1.65) is de kans dat je een hoge stem hebt (rond of zelfs boven de 250 Hz), groot.

Een merkwaardig effect is dat veel mensen, net na het opstaan, een lagere stem hebben dan overdag of s' avonds. Dat kan (gemiddelde frequentie) wel 20 a 30 Hz uitmaken.

Ook als je verkouden bent, kun je soms met een 'grafstem' spreken. En er zijn meisjes/vrouwen die een lagere stem hebben dan veel mannen. De zangeres Nico (Christa Pfaeffgen) van de groep velvet Underground stond bekend om haar lage spreekstem.

Ook is het niet per se zo dat grote vrouwen een lagere stem hebben dan kleine (bij mannen is hetzelfde het geval).