Wat onderzoeken ze bij mannen als ze op hun hand moeten blazen.

Vroeger werd bij de militaire medische keuring iets bij de jongens onderzocht. Ze moesten dan op de achterkant van hun hand blazen en dan werd er van onderen ook nog gevoeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
39.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, maar jammer genoeg weet ik het antwoord niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit om te zien of je een liesbreuk hebt...maar dat doen ze ook bij vrouwen bij de militaire keuring dus volgens mij gaat dit om dezelfde reden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij de sportkeuring moet je ook op je hand blazen om een eventuele liesbreuk op te sporen. Die had ik niet, maar de dokter zag wel een navelbreuk die je normaal niet bij mij ziet.

Het beste antwoord

Of je een liesbreuk hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
De liesbreuk is door te blazen op je hand door de arts te voelen. De liesbreuk is een uitstulping van het buikvlies.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een liesbreuk is op zich helemaal niet zo erg, maar wordt meestal wel operatief verholpen omdat het erger kan worden. Als je in dienst gaat wordt er op gecontroleerd.

Toegevoegd na 11 minuten:
Overigens kan een liesbreuk bij een meisje op precies dezelfde manier worden vastgesteld. Door het blazen komt de uitstulping (bij de liesbreuk) naar voren.

Als een dokter (bij mannen) ook aan de testikels voelt dan kijkt hij misschien óók of de ballen zijn ingedaald. Maar het blazen is volgens mij vooral om een mogelijke liesbreuk te herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom die -? + ter compensatie

Andere antwoorden (2)

Het is een onderzoek naar de testikels. Ik weet niet 100% zeker of het nou een onderzoek is naar indaling van de testikels of dat er wordt gekeken naar een eventuele liesbreuk.

Even googelen levert het volgende resultaat:

"Een varicocoele is een spatader aan de (meestal linker) teelbal. De oorzaak ligt in een falen van kleine klepjes in de ader van de teelbal die het bloed terug naar boven naar de grote nierader moet voeren. Daardoor gaat het bloed te lang rond de teelbal blijven staan en terug naar de teelbal stromen wanneer de druk in de buik wordt opgedreven. Door onvoldoende doorstroming gaat de temperatuur in de teelbal wat naar omhoog, wat dan weer de spermaproductie negatief kan beïnvloeden. Als klachten noteren we soms een zwaartegevoel vnl. bij lang rechtstaan. De diagnose wordt klinisch gesteld : men voelt een massa “wormpjes“ boven de teelbal die opzet wannneer je op de rug van de hand blaast en zo de druk in de buik verhoogt (terugstromen van bloed vanuit de nierader naar de teelbal toe) en kan door echografie en Doppler worden verfijnd. De behandeling bestaat erin deze adertjes onder radioscopie dicht te spuiten (slerosering)."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu word dat ook nog op de basisschool gedaan als de "schooldokter"er is.Er word dan gekeeken,bij jongetjes en bij meisjes,of er een bult verschijnt tijdens het blazen,in of bij de lies.Als die bult er verschijnt dan kan dat duiden op een liesbreuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. Ik moest ook gelijk aan de schoolarts van de kids denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede toevoeging, want bij meisjes kan ook ene liesbreuk optreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestaat die schooldokter nog dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat is gewoon de GGD. Die nemen de gegevens over van het consultatiebureau als de kinderen 4 zijn en naar de basisschool gaan. Om de zoveel tijd krijgt je kind dan een oproep voor controle en inentingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit gebeurt nog steeds bij de sportkeuring en ook bij keuringen voor verzekeringen. Op school weet ik het niet.
Links en rechts voelt de dokter in je zak naar boven of je een breuk hebt. Aan ballen en bijballen wordt gevoeld of er harde plekken of bultjes zijn. Dit om gezwellen op te sporen.Het kan om zaadbalkanker gaan
Als de dokter vooraf uitlegt wat hij gaat doen en waar het voor nodig is, lijkt het me niets om je druk over te maken.