waarom kan je tijdens je slaap wel 8 - 14 uur je plas ophouden, maar wakker zijnde niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Tijdens je slaap verkeert je lichaam in een rusttoestand. Het verbruikt zo min mogelijk energie. Alle organen en functies werken op een heel laag pitje, zo dus ook je blaas.

Als je wakker bent dan werkt je lichaam weer volop, er wordt voedsel verteerd en vocht afgescheiden. Bovendien voel je je blaas veel sneller omdat je wakker bent.

Toegevoegd na 1 uur:
Ons lichaam maakt een stof die het vasthouden van vocht door de nieren beïnvloedt. Tijdens de slaap maakt het lichaam meer van deze stof dan overdag. Hierdoor wordt er ‘s nachts minder urine geproduceerd. Aangenomen wordt dat bedplassers ‘s nachts niet voldoende van deze stof produceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je dan rustig in bed ligt, amper beweegt, er komt dan geen druk op je blaas dat komt als je opstaat weer en dan moet je vaak heel nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te voorkomen dat je in bed plast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit verschil tussen het vormen van plas en de behoefte dit kwijt te raken.
De behoefte te willen plassen is in de (droom)slaap doorgaans afwezig, tenzij je droomt dat je op het toilet zit.
In het gunstigste geval kun je de plasdrang dan nog even ophouden om hollend het toilet te bereiken.
Wel concentreren de nieren de urine in de slaap om aan
de blaasinhoud genoeg te hebben, daarom is ochtendurine vaak veel donkerden dan de urine die je overdag uitplast.

Het concentreren van de urine vergt veel energie, daarom heb je overdag wel plasdrang, hoe minder sterk de nieren de urine hoeven te concentreren hoe beter dat is, ook krijg je dan minder snel last van nierstenen.
Lang je plas ophouden overdag is dan ook niet verstandig.
Als je moet, ga dan.
Moet je vaker dan ongeveer 4X per dag, dan kan je last hebben van een blaasontsteking en/of prostaatklachten.
Dan dus wel naar de dokter gaan.