Is homeopathie helemaal passé? Je hoort er tegenwoordig niemand meer over.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb ooit een vergelijkbare vraag gesteld. Zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/homeopathie.46449 .

Antwoorden (13)

Nee dat denk ik niet maar er zijn en komen steeds meer alternatieve genees methodes dus de spoeling voor de homeophaat wordt wel dunner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Homeopathie is er nog steeds, en nog steeds aftrekbaar voor de belasting. Het is alleen niet zo nieuw meer, en meer algemeen geaccepteerd.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor wat betreft de eventuele aftrek specifieke zorgkosten geldt dit alleen als een arts heeft verwezen en de behandeling onder zijn of haar controle of begeleiding plaatsvindt. Overigens vergoeden de meeste Ziektekostenverzekeraars voor een groot deel de kosten van consulten en homeopathische middelen.
Het is niet helemaal passé, maar wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de werking ervan enkel berust op het placebo-effect. Oftewel: veel mensen staan erg sceptisch over deze 'medische' methode.

Desalniettemin zijn er mensen die er baat bij hebben, dus de markt zal (voorlopig) gewoon blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het helemaal passe was had je de vraag niet gestelt, dus nee, het bestaat nog steeds en er zijn veel mensen die er baat bij hebben. baat laat zich indeze volgens sommige herleiden naar een placebo effect. maar dan is er nog steeds een baat, die het gegeven homeopathie leven in bllijft blazen.

het 2de is het probleem dat vannuit de wetenschap meer de nadruk word gelegd op het niet kracht kunnen bijzetten (of willen) bij homeopathie dan het ontkrachten. grondbeginselen van homeopathie komen namelijk veel voor bij reguliere medicatie nl: planten & kruiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je er niemand over hoort wil niet zeggen dat het passé is.Vaak is iets even in de media vanwege iets controversieels en is het even een hot item en daarna lijkt het weer te verdwijnen.Het verdwijnt echter alleen uit de grote media.

Net zoals de gabbercultuur midden jaren negentig breed werd uitgemeten en toen ogenschijnlijk weer verdween.Het ging toen underground en leeft nog steeds net zoals in 1996,hetzelfde is met homeopathie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt geweldig als je er in gelooft, maar dat geldt voor vrijwel alle alternatieve geneeswijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aldus artikel in medisch tijdschrift van oktober vorig jaar:

Onder huisartsen is de voorkeur voor homeopathische middelen de afgelopen decennia flink afgenomen. Deze
behandelwijze wordt vooral gebruikt als de reguliere geneeskunde geen pasklaar antwoord heeft. En dan meestal als placebo.

Homeopathie heeft op dit moment een beperkte plaats in de Nederlandse huisartsenpraktijk. Niet-homeopathisch werkende huisartsen passen homeopathie vaak toe als placebo. Dit betekent een verandering ten opzichte van eind jaren tachtig toen huisartsen veel positiever stonden tegenover homeopathie. Dit zijn de belangrijkste conclusies van een recent onderzoek onder huisartsen in de provincie Utrecht. Het onderzoek toont een diepe verdeeldheid onder wel- en niet-homeopathisch werkende huisartsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net in welke kringen je je bevindt. Ik heb nog niet het idee dat er minder over wordt gesproken en aangehangen. Wel was het een tijdje geleden in diskrediet, omdat het bij de kwakzalverij dreigde te worden ondergebracht. Maar dat is nu wel weer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee nog lang niet passe! Het ligt er ook aan wat je onder 'homeopathie' verstaat. Er zijn ontelbaar veel geneesmiddelen nog niet ontdekt door de apothekers en hun rijke fabrikanten. Ik ben van mening dat er nog veel meer te ontdekken valt in de homeopatische en andere alternatieve geneeswijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na het lezen van bovenstaande reacties moet mij toch het een en ander van het hart;
Nee, homeopathie is niet passe, zeker niet zelfs.

Dan wat betreft de placebo effecten en dat het hetzelfde zou zijn als allerlei andere middelen, manieren en meer van dat soort kreten;
Homeopathie is al een aantal eeuwen een goed gebruik. Homeopathie is een breed assortiment van kruiden, ( bekende en onbekende) specerijen, enz die gepotentieerd worden. Dat wil zeggen dat er een kleine hoeveelheid op een bepaalde manier geschud wordt. Deze kleine hoeveelheid wordt dan opnieuw verdunt en opnieuw geschud. Door dit schudden brengt men als het ware de sleutel van de genezende werking over op de nieuwe verdunning. Het principe van homeopathie is dat het lichaam de stof herkent en dan de genezende werking in gang gezet wordt.

Dan wil ik het volgende nog zeggen over de vermeende onderzoeken die gedaan worden;
In de quantum- fysica is men momenteel bezig om dingen te onderzoeken en ook te ontdekken die al eeuwen bekent zijn in bepaalde kringen. Een van de dingen die men in de huidige wetenschap (nog) niet kunnen bewijzen en aantonen is dat van energie. Zolang men dit niet kan is homeopathie ( oa ) niet te onderzoeken.
Als men een appel gaat onderzoeken op de grondstoffen van een banaan zal men ook tot de meest idiote testresultaten komen en zeggen dat een appel niets voorstelt. Pas als je de appel gaat onderzoeken als een appel komt er een resultaat.
Maw; zolang men homeopathie niet op de juiste manier onderzoekt zal men blijven zeggen dat het onzinnig is!

Allerlei hedendaagse medicijnen zijn voort gekomen uit de homeopathie, met dien verstande dat de sterke werking ( de verdunning) is weggelaten, en de stoffen vaak terug gebracht zijn naar een synthetisch medicijn, we zien dat de werking zijn doel vaak mist en ipv genezing door het lichaam zelf, symptoom bestrijding ten gevolge heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Homeopathie werkt niet echt. Alleen als placebo. Je hoort er niemand meer over omdat mensen zich misschien ervoor schamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Homeopathie is zeker niet passé, maar er is momenteel weinig aandacht voor in de media. Het feit dat vele duizenden mensen jaarlijks een homeopaat bezoeken bewijst dat deze alternatieve geneeswijze nog lang niet aan populariteit heeft ingeboet.

En wat de mensen betreft die beweren dat homeopathie louter en alleen berust op het beroemde placebo effect: verklaart u dan eens waarom enkele dieren (honden en vogels) die met reguliere geneeskunde niet meer te behandelen waren wél baat hadden bij homeopathie (klassieke)! Mijn honden en vogels hebben er geen idee van dat ik stiekem druppeltjes of korreltjes door hun eten of drinkwater meng. Het ging altijd om ernstige aandoeningen waarbij ik als laatste strohalm homeopathie inzette onder het motto: Baadt het niet dan schaadt het zeker niet... De dierenarts had de dieren waar ik nu op doel al lang opgegeven. En ik ben zelf geen "believer", maar neem slechts de resultaten waar. En die liegen er niet om. Homeopathie is geen wondermiddel maar kan een prima aanvulling zijn op de reguliere geneeswijze.

Ik vraag mij af of er ooit wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het effect van homeopathie bij dieren. Dieren kennen geen placebo effect. Het zou heel interessant zijn om dit uit te proberen.

Ik kan in ieder geval vaststellen aan de hand van het aantal reacties dat homeopathie nog springlevend is ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Homeopathie is verre van passé. Veel artsen gebruiken homeopathie naast de reguliere geneeskunde. En elke drogist en apotheek heeft een zeer uitgebreide keuze aan homeopatische medicijnen.