Hoe zit het met de ruststofwisseling?

Ik weet dat als je af wilt vallen minder moet eten dan dat je verbruikt, maar via een programma was mijn russtofwisseling 1686 kcal,
Zijn dit de kcal die mijn lichaam zeker gaat verbruiken op een dag zonder er moeite voor te doen?
en moet ik alle extra beweging die ik dagelijks heb in kcal bij de ruststofwisseling optellen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Of moet ik bij alles wat ik doe vanaf 0 kcal tellen.
Dit gaat dus puur om beweging en kcal en niet om de voeding!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Het nconcept ruststofwissleing is moeizaam, omdat het suggereert dat dit een vast getal is, dat niet verandert. Maar ruststofwisseling verandert WEL. Sterker nog, het eerste dat er gebeurt bij afvallen/lijnen is dat de ruststofwisseling omlaag gaat. Hormonen als schildklierhormoon hebben hier grote invloed op. Waarschijnlijk zorgen ook koolhydraten en mn suiker voor een lagere ruststofwisseling (via insuline); vet is 'thermogeen'.
Ritsuka
9 jaar geleden
als je dagelijkse activiteiten bij rust stofwisseling optelt dan krijg je je totale energie verbruik

Het beste antwoord

Ja, dat zijn de calorieën die je lichaam gebruikt in rust, voor ademhalen, spijsverteren, op temperatuur blijven etc. Zelfs als je slaapt. Het is je zogenaamde basaalmetabolisme.

Als je minder gaat even dan je daarvoor nodig hebt., gaat je lichaam onmiddellijk in de verdediging en in de 'noodtoestand' en trigger je het jojo-effect, en dat is helaas zo goed als blijvend.

En alle activiteiten die je onderneemt, zou je daar bij op moeten tellen. Dan heb je je totale calorieverbruik per dag. Omdat dat erg lastig berekenen is, hanteren we gemiddelden van 2000 calorieën voor een vrouw en 2200 calorieën voor een man. Iemand die een erg actief leven leidt of zwaar werk doet, mag daar nog 200 tot 500 calorieën bij optellen.

Wil je deze informatie gebruiken om een vermageringsdieet samen te stellen, dan is het verstandig , lang vol te houden en gezond om niet meer dan 200 calorieën per dag minder te eten dan je nodig hebt. Dus als jij een gemiddelde vrouw bent zo'n 1800 calorieën per dag. Echt niet minder.

Hoe groter het lichaam, hoe groter je verbruik in rust. Daarom gaan diëten in het begin ook zo snel en later steeds langzamer. De verleiding is dan groot om minder te gaan eten, maar dat heeft als effect dat je lichaam zuiniger gaat verbranden. Uiteindelijk help je jezelf daarmee flink in de nesten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel, dan doe ik het toch goed ;-)