ik heb last van bewust en onbewust staren. ik kan het alleen niet verklaren waarom. wie kan mij inzicht geven?

Toegevoegd na 38 minuten:
Het probleem is dat ik met het staren personen blijft volgen met mijn blik.als het bewust is het voor mij een stuk veiligheid. Maar onbewust blijf ik de persoon volgen en zoek ik blijkbaar de blik van de ander.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Je bent een dromer. Je wil de werkelijkheid even omzeilen, je in je eigen wereldje bevinden, je creativiteit en jezelf vinden. Je geestelijk en lichamelijk totaal ontspannen. Hier doe je niemand kwaad mee, probeer hier niet vanaf te komen, probeer hier energie uit te putten. Hou op met zeggen ik heb last van, maar maak er van ik beleef. Het is mooi als je jezelf zo herkent.

Toegevoegd na 36 minuten:
Jammer dat je nu pas komt met de aanvulling, dat veranderd het antwoord. Je staart aan, dit duidt op onzekerheid, willen zien hoe een ander iets doet, hoe de ander eruit ziet. Werk aan je zelfvertrouwen, ga jezelf leuk vinden, ga leren houden van jezelf. Veel mensen kunnen dit bereiken met naar zichzelf te kijken, ga voor een spiegel staan en benoem je mooie punten: Ik heb mooie ogen, een mooie mond, mooie benen en een mooie lach, negeer je negatieve punten, herhaal dit net zo lang tot je het zelf geloofd en doe dit een paar keer per week. Je zal zien, dat je na een tijdje geen behoefte meer hebt om anderen aan te staren. Lekker belangrijk hoe die ander eruit ziet, wat die doet, ik ben ik en daar gaat het om. Ik ben trots op mezelf. Als je er zelf niet uitkomt, zoek dan hulp, de eerste stap daarbij is je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Staren doe je als je hersens met iets anders bezig zijn dan het verwerken van visuele input. Ofwel je denkt ergens over na.
Reddie
9 jaar geleden
Heb JIJ er last van, of hebben mensen om je heen er last van ??

Staren is vrij normaal ; bij het nadenken, dagdromen, of soms gewoon zomaar zonder gedachten, gaan je ogen niet dicht, maar je focust je ook niet echt op wat je ziet. Volstrekt normaal en heerlijk ontspannend. Mensen zouden meer en vaker gewoon een beetje voor zich uit moeten staren en hun gedachten de vrije loop laten ; daar wordt je rustig van. Gewoon effe niet te veel input, je even concentreren op de binnenkant. De een heeft daar meer behoefte aan dan de ander, en geef ter ook makkelijk aan toe.

Helaas leven wij in een verteld waarin alles snel snel snel moet, alles nut moet hebben of ergens toe moet dienen, en zeker sinds de uitvinding van het mobieltje zie je weinig mensen meer staren - of het moet naar dat schermpje zijn. De vraag is of dat zoveel gezonder is ; ik durf het eigenlijk te betwijfelen.

Alleen wanneer je er zelf veel last van ondervind - bijvoorbeelk als je merkt dat je ook steeds afdwaalt als je je eigenlijk zou moeten concentreren, op school of - ernstiger - in het verkeer bijvoorbeeld, of als je soms ongemerkt ineens hele lange periodes tijd kwijt bent omdat je 'even' in gedachten verzonken was, en daardoor bijvoorbeeld afspraken vergeet , dan is het zaak hulp te zoeken. Vermoedelijk is het dan geen gezond staren meer - al hoeft er ook niet meteen iets heel ernstigs aan ten grondslag te liggen. Oververmoeidheid bijvoorbeeld kan dat al veroorzaken. Maar ernstiger mogelijkheden moeten dan wel even uitgesloten worden.

Toegevoegd na 8 minuten:
verteld = wereld ; autocorrect.

Toegevoegd na 15 minuten:
Na je toevoeging : zie mijn reactie ; ik kan mijn antwoord niet meer aanvulen in een paar honderd tekentjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Perfect antwoord. PLUS
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na je toevoeging : Dat is geen staren, dat is AANstaren, langer naar iemand kijken dan nodig of wenselijk is. Als het goed is heb je als kind al geleerd dat staren onbeleefd is, en dat is het ook : je geeft andere mensen er een heel ongemakkelijk gevoel door. Je zult jezelf dus moeten aanleren zo snel mogelijk rustig en onopvallend (!) weg te kijken als je iemand in je blikveld hebt, ook als die duidelijk opvalt en je de informatie even moet ' verwerken' . Die verwerk je dan maar op de boom of fiets er naast. Slaag je er niet in jezelf te leren weg te kijken, dan is het zeker zaak daarbij hulp te zoeken, want het kan een teken zijn van een sociale of neurologische stoornis, waarvoor behandeling of therapie gewenst is. Althans ; als mensen regelmatig klagen over je staargedrag of je merkt dat ze over je praten of je ontlopen. Daardoor kun je namelijk in een vicieuze cirkel komen. De eerste stap naar hulp , is altijd de huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O ik staar ook vaak naar mensen, maar onopvallend
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ook wel hoor, ik denk iedereen wel. Soms ook wel ongemerkt. "Wat zit je de hele tijd naar me te kijken ??" Sorry ; je stond gewoon in mijn kijklijn, je was niet in beeld.... Als je er (vrijwel) nooit iemand over hoort, zal het inderdaad onopvallend genoeg zijn ;-)