Kan het kwaad om een tampon in te hebben zonder daadwerkelijk ongesteld te zijn?

Voor de zekerheid. Omdat je het gevoel hebt bijna ongesteld te worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.6K

Het beste antwoord

Ja, dat kan kwaad. Niet wereldschokkend veel kwaad, maar het droogt je vagina uit, terwijl die niet voor niets altijd een beetje vochtig is. Je beschadigt de beschermlaag van je vagina.

Dan moet je vervolgens ook nog de tampon er overwegend droog uit trekken. Dat schuurt en kan dan ook wat schade veroorzaken. Ook weer niet wereldschokkend veel schade, maar je vagina kan er wat geïrriteerd door raken. Dat is niet fijn, en al helemaal niet als je net ongesteld moet worden.

Bedenk ook dat een geïrriteerde vaginawand vatbaarder is voor gistinfecties. Als je daar toch al wel eens last van hebt, kun je dit dus beter niet doen.

Als je toch een voorzorg-tampon gebruikt, zou ik een kleinere maat nemen dan tijdens de menstruatie (gebruik sowieso altijd de kleinste maat die voldoet!) en een merk kiezen met zo'n extra glad laagje eromheen.

Overigens, het is al eerder genoemd: ook een tampon-voor-het-geval-dat moet je nooit langer in laten dan in de gebruiksaanwijzing staat (meestal vier tot zes uur) vanwege het risico van TSS.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou niet weten waarom. Zelf ook vaak gedaan,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook, voorzorg.
Nee hoor, als je het maar niet te lang inhoudt, net als wanneer je wél ongesteld bent.
Toxic shock syndroom, enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan geen kwaad hoor. ik heb er altijd een in mijn neus voor het geval dat ik een bloedneus krijg. Je wordt alleen een beetje raar aangekeken op straat, dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige nadeel wat ik hiervan ondervind is dat ik dan ontzettend droog word.Schraal dus...en dat geeft mij een branderig gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor dat kan geen kwaad, alleen zal het van binnen gaan irriteren-schrijnen als je het vaker `zomaar`zou doen.
Ik weet nog dat aan het einde van mijn ongesteldheid de vochtigheids graad een stuk lager werd en dus een tampon begon te schrijnen op den duur, omdat het een stuk droger was.
Maar als je bijvoorbeeld alvast uit voorzorg er een wilt inbrengen omdat je weet dat je het moet worden dan is dat een prima oplossing.
Net zo `behandelen`zeg maar als wanneer je wel ongesteld zou zijn, niet te lang dragen inverband met infecties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan geen kwaad.
Maar wel op tijd verschonen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er niet langer dan 2 weken is.......nee waarom??????
Ik zou het persoonlijk niet doen.
Ik had vorige week eigenlijk al ongesteld moeten zijn, maar ben het nog steeds niet, dus als ik da gedaan had, had ik een pijnlijk probleem, want haal hem er maar weer eens "droog"uit.
Als ik het gevoel krijg dat ik het moet worden, gebruik ik een inlegkruisje, want het begin van de menstruatie is vaak nog niet zo hevig.
Maar ik ben zoiezo niet zo van de tampons, alleen als het niet anders gaat, bv, als ik wil zwemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan wel kwaad!
Je vagina doet in principe een automatische onderhoud. Dag in, dag uit. Je krijgt niet zomaar een branderig gevoel.
Je krijgt een branderig gevoel, omdat de tampon veel vocht en natuurlijke vetten wegtrekt. Deze zijn bedoeld om je vagina te beschermen tegen vuil en uitdroging.
Een vagina reinigt zichzelf ook vanzelf. Ook al krijg je nare geurtjes bij het niet douchen toch heeft het de functie omzichzelf te reinigen. Hierdoor verliezen veel dames dus vocht en gebruiken ze inleg kruisjes.
Vergelijk het met je mond. Als je speekselklieren geen vocht meer zouden produceren zou je mond uitdrogen wat catastrofaal voor je tandvlees en uitendelijk voor je tanden zouden zijn. Het zou slecht voor heel je binnenmond zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zou je dit willen? Tampons zijn toch voor dat je ongesteld bent? Itsse simple he???

Toegevoegd na 3 minuten:
Beter is: tampons in je tas, en evt. schone onderbroek. Kan je niks gebeuren.