Kun je een stukje van een melanoom er af halen?

Bijvoorbeeld als er een velletje op de plekje zit en je dat er af haalt/het los laat? Ik heb een moedervlek waar gisteren een velletje van losging. Op het velletje zat een donker gedeelte (pigment?) en de moedervlek zelf is sindsdien een beetje lichter. Kan het een stukje van een melanoom zijn? Of anders van de moedervlek zelf. Ik ben heel bang dat het een melanoom is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga met zulke vragen nr je arts success
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik heb een afspraak gemaakt :) maar hoopte dat iemand er alvast iets over kon zeggen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij kleurveranderingen of andere veranderingen zoals groei of andere vorm is het altijd aan te raden je arts te raadplegen, waarschijnlijk wordt er door de arts een stukje weggehaald voor onderzoek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet meteen in paniek raken, hoor! Ik heb ook een paar keer iets aan een moedervlek gehad en dat was niets bijzonders. Inmiddels al jaaaaaren geleden.
De huisarts ernaar laten kijken is natuurlijk altijd verstandig als je er onzeker over bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb er redelijk wat. Wel eens een eraf gekrabt (per ongeluk) en ook wel eens een verwond. (schaafwond)
Je kan gewoon wachten hoe het geneest. Als dat niet netjes gaat, dan ga je naar de huisarts en dat heb ik ook wel eens gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan van alles zijn: van helemaal niks tot huidkanker. Maar zelfs als het inderdaad huidkanker zou zijn, kan het een vrij onschuldige (BCC) vorm zijn.
Kortom: er is voor ons geen zinnig woord over te zeggen.
Naar de huisarts, dus!

Antwoorden (2)

Alle moedervlekken waar wat mee is, zijn een aanleiding voor nader onderzoek. Niet gaan googelen of rondvragen an leken dus, maar het zekere voor het onzekere nemen (waarbij het overigens in heel veel gevallen niks ernstigs is, maar onderzoek is altijd nodig).
Dat geldt voor alle moedervlekken die ineens groter worden, dikker, donkerder, van kleur veranderen, bloeden, kapot gaan, jeuken, alles wat buiten het normale valt. Vervellen lijkt me daar zeker ook onder vallen.

In de link een heleboel beeldmateriaal waaraan je melanomen kunt herkennen, maar laat je er niet door gek maken noch geruststellen. Gewoon even langs de dokter; meestal is het niks. Liever een keer teveel dan een keer te weinig, liever te vroeg dan te laat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een melanoom is een zeer gevaarlijke tumor. Niet elke moedervlek is gelukkig een melanoom ( er zitten ,als je die zou hebben ook zulke tumoren binnen in je lichaam). Als je een verdacht vlekje hebt, ga naar de dokter en daarna zonodig naar de dermatoloog. Dan wordt het verwijderd, geanaliseerd en als het kwaadaardig is, dan wordt je hele lijf gecontroleerd op dit soort vlekjes. Als je ergens een velletje afpeutert, zegt dat helemaal niets over een melanoom of niet, je kunt melanomen niet lospeuteren. Die worden met grote ruimte weg gesneden.
Zeker als je bang bent, ga dan naar de dokter. Meestal kan die je gerust stellen en anders ben je hopelijk op tijd.